Tergblik op het 7e symposium 11 november 2021

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 door de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

PRESENTATIES NU OOK TE DOWNLOADEN, ZIE VERDER IN DIT ARTIKEL!

Locatie: Jaarbeurs Meetup, Beatrix gebouw, Jaarbeursplein 6, Utrecht (zaal 117, 1e etage), ligging t.o.v. Utrecht CS
Datum: donderdag 11 november
Tijd: 12.00 uur tot 18.00 uur

Toegangsprijs :
• begunstigers van de Bruggenstichting: € 95,– (ex btw)
• gepensioneerde begunstigers van de Bruggenstichting: € 40,– (incl btw)
• overige belangstellenden: € 165,– (ex btw)
• Studenten : € 20,– (incl btw)
Constructeurs krijgen bij deelname aan de middag 2 kennispunten voor het Constructeursregister.
Deelnemers zal worden gevraagd aan de dan geldende voorschriften inzake Covid-19 te voldoen.

MX3D brug

Programma > Kennis delen

• 12.00 uur tot 12.45 uur Ontvangst met koffie en broodje
• 12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen
Dagvoorzitter is Joris Smits, Architect en Brugontwerper bij Ney & Partners Nederland en associate professor Bridge Design aan de TU Delft.
• 13.00 uur Hout is hot - ontwerp en bouw van drie lange fietsbruggen
Door Marcus Schiere, Wijma Kampen
De keus voor hout in brugconstructies vormt een belangrijke basis voor een circulaire infrastructuur. Mede dankzij een slim ontwerp met constructieve details kan een lange levensduur gehaald worden. De recente oplevering van drie grote Azobé bruggen in Nederland en België laat zien wat er nu -en in de toekomst- mogelijk is.
• 13.30 uur Weerwaterbrug Almere; een uitdagend ontwerp haalbaar door een optimale afstemming tussen ontwerp en uitvoering
door Jeroen Koot, Jeroenkootconstructie en Frank Sengers, Antea
Het winnende ontwerp van Quist Wintermans Architecten was zowel voor ontwerp (Antea Group) als uitvoering (Strukton Civiel) een echte uitdaging. Door de mogelijkheden goed te verkennen en hierbij zowel de consequenties voor de detaillering als ook de bouwmethoden, fasering en planning af te wegen is een bouwmethodiek uitgewerkt die zich in de praktijk bewezen heeft.
• 14.00 uur Pauze
• 14.30 uur Het recept voor een goede fiets- en voetbrug
Door Jochem Verbeek en Joris Veerman, ZJA
Architectenbureau ZJA geeft een kijkje in de keuken. Jochem en Joris nemen u mee langs een aantal bijzondere projecten in Nederland en België en bespreken vijf onmisbare ingrediënten voor het maken van een goede fietsbrug.
• 15.00 uur Kunstwerk over De Leie als resultaat van synergie tussen architect en ingenieur
Door Ronan Pieters en An Schoenmaekers, SBE
Het hoofduitgangspunt voor het brugontwerp is, naast de gebruikelijke technische eisen, een ruimtelijke integratie binnen zijn groene karaktervolle landschap. Het ontwerp dringt zich niet op maar vormt vanuit een sobere structuur een harmonieus geheel met zijn omgeving. Deze presentatie richt zich op de synergie van het architecturale en technische ontwerp.
• 15.30 uur Pauze
• 16.00 uur Aluminium lichtverkeersbrug 4.0: Investeer in het metaal van de toekomst!
Door Albert Hogewoning, Highrise en Stijn van den Bersselaar, Bersselaar Constructie
Staal, beton, hout, kunststof, of aluminium voor lichtverkeersbruggen? De ééndimensionale duurzaamheid-benadering “energie-intensief ≠ duurzaam” was nadelig voor aluminium. Door nieuwe nadruk op recycling en herbruikbaarheid komt dit ‘Metaal van de Toekomst’ echter veel beter uit de verf: Aluminium wordt tegenwoordig groener geproduceerd en is ultiem goed opnieuw te gebruiken!
• 16.30 uur MX3D-brug, ’s werelds eerste 3D-geprinte stalen brug
Door Stijn Joosten, Arup
De plaatsing van de MX3D-brug in hartje Amsterdam deze zomer riep nogal wat emoties op. Deze lezing gaat over wat ervoor nodig is geweest om de brug op deze plek te krijgen, van eerste idee, via testen, onderzoek en nog meer testen naar vergunningverlening en plaatsing.
• 17.00 uur Conclusie en afsluiting door de dagvoorzitter
• 17.15 uur Borrel met hapjes
• 18.00 uur Einde van de bijeenkomst

Klik hier op de presentatie van uw keuze om deze te downloaden:

01 Opening EdwinMegens  02 Inleiding Joris Smits  03 Hout is Hot WijmaKampen
 04 WeerwaterbrugAlmere  05 ReceptVoorEenGoedeFietsbrug ZJA  06 BrugOverDeLeie SBE
 07 AluminiumBruggen Bersselaar Highrise  08 MX3D Brug Arup

TOT