Wegens de Corona-pandemie zijn er al een tijd geen activiteiten meer geweest.

Maar we pakken het nu weer op en komen binnenkort weer met een leuke activiteit!

 

Terugblik op de excursie naar de Erasmusbrug Rotterdam

Het Symposium Fiets+Voetbruggen is op 10 november a.s. gepland.

Heeft u een interessant onderwerp? Laat het ons weten!

Binnenkort is er meer over bekend.

Voor een terugblik van de voorgaande symposia, kijk dan hier.

Thema: EEN BRUG NAAR DE TOEKOMST

presentatie van het boek Bruggen over de Maas

We kunnen terugkijken op een geslaagde Bruggendag op 12 mei jl. in de Jaarbeurs in Utrecht.
Mooie en diverse onderwerpen zijn aan de orde geweest.
We hebben een kleine foto impressie voor u klaar gezet....

De ontbrekende presentaties worden binnenkort op de website toegevoegd.

Op 3 oktober 2019 vond de allereerste excursie van de Bruggenstichting Young plaats: een spannende middag voor het kersverse bestuur. Blij waren we dan ook dat het enthousiasme voor deze excursie vanuit allerlei richtingen kwam: van jonge studenten tot de lang werkenden en alles er tussenin.

Allereerst verzamelden we ons in “de Rotterdam” van Rem Koolhaas waar we een fantastisch uitzicht op de Nieuwe Maas met al zijn bruggen hadden. Het beste uitzicht hadden we echter op het onderwerp van de dag: de Erasmusbrug. Misschien is dit wel de meest iconische brug van heel Nederland. Behalve een architectonisch hoogstandje zit het ontwerp ook technisch bijzonder in elkaar.

Na een kort inleidend praatje van het bestuur trapte Jaco Reusink van Ingenieursbureau Rotterdam de dag af. Hij vertelde ons allereerst over de werkzaamheden van Ingenieursbureau Rotterdam in het algemeen. Onder andere hun inzet voor de CUR-aanbeveling 124: “Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden” kwam naar voren. Daarna spitste de presentatie zich toe op het ontwerpproces van de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa: de Erasmusbrug. Het ontwerpproces ging gepaard met complexe uitdagingen die voortkwamen uit de wensen van de architect (Ben van Berkel) en de randvoorwaarden waaraan het ontwerp moest voldoen. Een voorbeeld hiervan is de knik die in het val verwerkt zit: technisch ingewikkeld, maar architectonisch gezien natuurlijk prachtig.

Na de presentatie begaf de groep zich, inmiddels in tweeën gesplitst, zich het druilerige weer in om alles eens in het echt te bekijken. Één groep startte de rondleiding in de basculekelder, terwijl de andere groep het bedienhuis ging bekijken.

De grootste en zwaarste basculekelder van West-Europa is natuurlijk indrukwekkend om te zien. Nog indrukwekkender is het wanneer deze bascule in beweging komt tijdens een rondleiding. Dat geluk (of timing) hadden wij als groep! Staand op de balkons met roostervloer tegen de wand van de basculekelder konden we van wel heel dichtbij aanschouwen hoe het bewegingswerk in actie kwam.

Natuurlijk kan ook de (netwerk)borrel niet ontbreken. Om de middag af te sluiten werd, wederom met prachtig uitzicht op de Erasmusbrug, het glas geheven op een geslaagde eerste excursie.

In het bijzonder willen we Jaco Reusink, René Plug en Patrick Keehnen van Ingenieursbureau Rotterdam bedanken voor het verzorgen van deze interessante middag.

Hopelijk tot de volgende excursie!

Innovatief, voorspellend en kostenbesparend onderhoud in de praktijk

7 juli 2021

12.30 - 13.30 uur

Online

Samen met Platform Bruggen organiseren we maandelijkse terugkerende online lunchlezingen rondom het onderwerp ‘levensduurverlenging van bruggen’. In de reeks komen innovatieve inzichten en praktijkvoorbeelden aan bod. Deze eerste betreft een een praktijk casus: de renovatie van de Stationsdraaibrug te Middelburg.

De reeks lunchlezingen wordt na de zomer vervolgt!

Meer info en aanmelden

 

 

Symposium "Fiets- en Voetbruggen"
10 november 2022

Singelparkbruggen Leiden

Het Platform Fiets + Voetbruggen organiseert het 8de symposium over fiets- en voetbruggen voor en met u als spreker.

Opzet van het symposium:

  • inhoudelijke presentaties van opdrachtgevers, architecten, constructeurs, aannemers, enz.
  • na elke voordracht is er gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen
  • elk onderwerp over fiets-voetbruggen mag aan bod komen, mits kennisoverdracht leidend is

aanmeldenBruggendag

Datum: Donderdag 11 maart 2021
Locatie: Online
Techniek: YouFacilitate
Tijd: 13.30 uur tot 16.45 uur
Toegangsprijs: Gratis

Constructeurs krijgen bij deelname aan de middag 2 kennispunten voor het Constructeursregister

uitnodiging mini

IABSE is de internationale vereniging voor ingenieurs, actief in de sectoren van de bruggenbouw, grote gebouwen en civiele constructies.
De Belgische en Nederlandse afdelingen organiseren jaarlijks het grote IABSE Congres. Afgelopen jaar is dit in Gent - Belgie gehouden.
Een dergelijk congres is een perfecte gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen, het leggen van contacten en het zichtbaar maken van de lokale bouwsector bij de honderden nationale en internationale deelnemers.
meer informatie over IABSE op de website: https://iabse.org

Contactpersonen:

Hans de Backer

Bert Hesselink (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - +31 6 5109 3972)

Symposium 2020

Introductie

Het Symposium Fiets- en Voetbruggen op donderdag 12 november ging dit jaar online. Bijna tweehonderd beheerders, aannemers, ontwerpers en andere geïnteresseerden deden mee. Het symposium werd georganiseerd door het platform Fiets- en Voetbruggen namens de Nederlandse Bruggenstichting en Platform WOW.

MX3D brug, ontwerp Joris Laarman Lab/Arup. Fotografie BrunoPress

Tergblik op het 7e symposium 11 november 2021

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 door de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

PRESENTATIES NU OOK TE DOWNLOADEN, ZIE VERDER IN DIT ARTIKEL!

Jaarlijks organiseert de Nederlandse Bruggenstichting het symposium Fiets+Voetbruggen en de Bruggendag.

Hieronder kunt u terugblikken zien van de voorgaande jaren.

Symposium Fiets+Voetbruggen 2021

Symposium Fiets+Voetbruggen 2020

Symposium Fiets+Voetbruggen 2019

Symposium Fiets+Voetbruggen 2018

Symposium Fiets+Voetbruggen 2017

Symposium Fiets+Voetbruggen 2016

Bruggendag 2022

Bruggendag 2021

Bruggendag 2020

Bruggendag 2019

Bruggendag 2018

Bruggendag 2017

Bruggendag 2016

Bruggendag 2015

Bruggendag 2014

Activiteiten georganiseerd door Bruggenstichting Young

Excursie Erasmusbrug Rotterdam

 

 

 

 

5e symposium Fiets+Voetbruggen 7 november 2019

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 onder auspiciën van de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

brugKatwijk

• 12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Dagvoorzitter is Joris Smits, Architect en Brugontwerper bij Ney & Partners Nederland, hoofd van de Bridge Design & Research Group aan de TU Delft.

• 13.00 uur Integraal lichtontwerp – de kracht en de mogelijkheden van goede verlichting
Door Marion Kresken, ipv-Delft.
Vaak wordt de verlichting van een brug pas op het laatste moment meegenomen bij een ontwerp wat al grotendeels is afgerond. Dat is een gemiste kans. Licht kan van grote betekenis en een waardevolle toevoeging bij het ontwerpen van fiets+voetbruggen zijn. Laat u tijdens deze presentatie inspireren over de kracht en de mogelijkheden van een goed lichtontwerp.

• 13.30 uur Brug tussen Katwijk en Oegstgeest, keuzes die leidden tot een uniek concept
Door Syb van Breda, Syb van Breda &Co.
De brug ligt op enkele kilometers van de kust in een open omgeving, dus de winddruk is hoog. De Rijn is ter plekke zo smal dat de doorvaart in beide richtingen in het midden van het water moet komen. Het enige model dat mogelijk bleek, was een draaibrug, maar dan wel een asymmetrische met een uitzonderlijk lang en slank uitkragende val en een unieke balancering met een hoge pyloon.
De pyloon suggereert eerder een verticale opening dan een horizontale. Des te groter is de verrassing als pyloon en dek spectaculair om een onzichtbare as gaan draaien.

• 14.30 uur Biocomposiet fietsbrug Risumasyl (Friesland), werken aan de klimaatopgave
Door Rinze Herrema, Witteveen+Bos
Op weg naar een volledig circulaire economie, slaat provincie Fryslân een innovatieve weg in met een biocomposiet fietsbrug van vlas en hars over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl. Welke kansen zijn benut en welke hindernissen heeft bouwteam DRIVE overwonnen om deze eerste biocomposiet brug in het openbare wegennet te realiseren?

• 14.50 uur Podiumbrug Bocholt, versneller van een gebiedstransformatie
Door Edwin Thie, Arup
Het voormalige industriegebied van de stad Bocholt wordt omgebouwd tot een nieuwe, bruisende wijk. De uitdaging was om samen met stedenbouwkundige- en landschapsarchitecten te zoeken naar een
geschikte oplossing met de meeste gedeelde waarde. De technische uitdaging lag in het realiseren van het architectonische beeld met weervast staal en het beheersen van de beleving van trillingen door voetgangers. De brug was de eerste in Duitsland met een verlijmd glasvezel versterkt kunststof dek.

• 15.10 uur VVK brugontwerp voor Additive Manufacturing
Door Bart-Jan van de Gaag, RHDHV
De mogelijkheden van Additive Manufacturing worden steeds groter en uitgebreider wat ervoor zorgt dat ontwerpers en ingenieurs kunnen denken in nieuwe mogelijkheden. Wat betekent dit voor het
ontwerpen en produceren van bruggen? Middels case studies zal deze presentatie gaan over de uitdagingen van automatisch ontwerp en productie van een vezelversterkte kunststofbrug.

• 16.00 uur Fietsostrada Antwerpen-Lier. Een staalharde keuze: beton, composiet of toch weer staal?
Door Tina Caers (provincie Antwerpen), Geert Siereveld (Composite Structures), Hannes Van de Casteele (Janson Bridging)
Provincie Antwerpen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een echte bruggenbouwer om fietssnelwegen naar een hoger niveau te tillen. Zij kozen voor staal of voor glasvezelversterkte kunststof.
De presentatie richt zich op enkele praktijkvoorbeelden waar de afweging en keuze van het ontwerp wordt toegelicht en waarbij de inzichten die tijdens ontwerp en bouw zijn verkregen, worden gedeeld. Glasvezelversterkte kunststofbruggen zijn in Vlaanderen relatief nieuw.

• 16.30 uur Clausbrug Dordrecht, uitdagingen bij het integrale ontwerp
Door Britte van Kortenhof, Iv-Infra
De brug heeft een lengte van 140m en bestaat uit 2 stalen aanbruggen met een beweegbaar deel van ruim 45m lengte. Het beweegbaar is uitgevoerd als een basculebrug met scharnierende ballastmast en pendelstaaf, en wordt elektrohydraulisch aangedreven. Het architectonische ontwerp van de brug is zeer bijzonder en heeft tijdens het DO-ontwerp geleid tot de nodige uitdagingen.

BrugLandgraaf

Foto's van Gert Jan Luijendijk en Ciska Klooster

  • CK-5669_Edwin_en_Joris
  • CK-5673_Marion_Kresken
  • CK-5674_Zaal
  • CK-5685_Syb_van_Breda
  • CK-5692_Peter_Vijn
  • CK-5696_Rinze_Herrema
  • CK-5702_Rinze_en_Joris
  • CK-5709_Edwin_en_Joris
  • CK-5712_Bart_Jan_van_der_Gaag
  • CK-5721
  • CK-5723_Geert_Siereveld
  • CK-5728_John_Kerkhoff
  • CK-5734_Britte_van_Kortenhof
  • GJL4558_Edwin_Megens_Large
  • GJL4564_Joris_Smits_Large
  • GJL4570_Marion_Kresken_Large
  • GJL4581_Syb_van_Breda_Large
  • GJL4591_deelnemers_Large
  • GJL4593_Peter_Vijn_Large
  • GJL4604_Rinze_Herrema_Large
  • GJL4612_Edwin_Thie_Large
  • GJL4619_Bart-Jan_van_de_Gaag_Large
  • GJL4624_Tina_Caers_Large
  • GJL4634_Geert_Siereveld_Large
  • GJL4636_John_Kerkhoff_Large
  • GJL4655_Britte_van_Kortenhof_Large

Een impressie over een succesvolle 6e bruggendag.

IMG 3860 Lindy Molenkamp Opening Bruggendag 2019
Door dagvoorzitter Lindy Molenkamp Bsc, Directeur Wegen en Kanalen Provincie Overijssel, lid Road Map Bouwagenda Bruggen en Sluizen, lid Kernteam Stroomversnelling Bruggen en bestuurslid van Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders.
IMG 3870 Jan van t Hof Ga voor kwaliteit
Door Jan van ’t Hof, hoofd afdeling monumenten en collecties van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed.
Nederland telt ruim 63.000 rijksmonumenten waaronder 500 bruggen. Naast enkele grote rivierbruggen als de Waalbrug in Nijmegen en De Hef in Rotterdam, betreft het vooral kleinere bruggen over kanalen en grachten. Waarom zijn bruggen aangewezen als monument en wat zijn de praktische gevolgen van die monumentenstatus voor het gebruik en beheer? Naast antwoord op die vragen geeft de Rijksdienst zijn visie op het behoud van die bruggen voor de toekomst. Kwaliteit in planopzet en uitvoering zijn daarbij van groot belang. Klik hier voor PDF
IMG 3894 Edwin Megens Het uitdagende van Bruggen; het moeten wel Kunstwerken blijven
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Een beschouwing over de uitdagingen, waar architecten zich voor zien geplaatst. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat de grote uitdagingen naar de toekomst op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en versnelling, naast innovatieve technische kwaliteit óók een hoogwaardige beeldkwaliteit blijft opleveren. Klik hier voor PDF
IMG 3914 Frederieke Knopperts Duurzaamheid en circulair bouwen
Door Frederieke Knopperts Msc, Programmamanager Circulaire Economie Rijkswaterstaat.
Klimaatverandering en uitputting van onze grondstoffen leiden er toe, dat we op een revolutionair andere wijze moeten nadenken over de inrichting van onze leefomgeving, waaronder de te ontwerpen, de te bouwen en de te beheren bruggen. Klik hier voor PDF
IMG 3926 Dirk Rinze Visser Hoe ver zijn wij van Genua verwijderd
Door Dirk Rinze Visser van Buro Happold, Verenigd Koninkrijk
Hoewel de oorzaak van het instorten van de Morandibrug nog in onderzoek is, kunnen er wel lessen worden getrokken uit deze catastrofe. Aan de hand van Genua en een aantal bijna ongelukken in het VK, zal een internationaal perspectief op structurele veiligheid worden geïllustreerd met voorbeelden uit het verleden, heden en toekomst. Klik hier voor PDF
IMG 3942 Koene Talsma

Vervangingsopgave en de Bouwagenda
Door ir. Koene Talsma, lid Taskforce Bouwagenda en voormalig lid Raad van Bestuur Dura Vermeer
Waar staan we twee jaar na de start van de Bouwagenda en wat zijn de huidige inzichten met betrekking tot de urgentie van de vervangingsopgave ten aanzien van bruggen. Klik hier voor PDF

 

IMG 3965 Henrik Hooimeijer

De opgave voor Rijkswaterstaat
Door ir. Henrik Hooimeijer, Directeur Techniek GPO, Rijkswaterstaat
Op welke wijze heeft Rijkswaterstaat de vervangingsopgave opgepakt en tot welke inzichten heeft dit geleid voor de programmering van nieuwbouw en beheer van bruggen. Klik hier voor PDF

 

IMG 3968 Fred Westenberg Bruggenstichting in beweging
Door Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting.
Met onder meer de presentatie van het studieboek “Bruggen basiskennis voor civiel technici”, de oprichting van het Jongeren Platform en het platform Brugbeheerders ontmoeten Brugbeheerders (BBOBB). Klik hier voor PDF
  • IMG_3853_zaal
  • IMG_3854_zaal
  • IMG_3860_Lindy_Molenkamp
  • IMG_3870_Jan_van_t_Hof
  • IMG_3894_Edwin_Megens
  • IMG_3905_Jan_en_bezoekers
  • IMG_3908_bezoekers_uit_Groningen
  • IMG_3910_bezoeker_met_boek
  • IMG_3914_Frederieke_Knopperts
  • IMG_3926_Dirk_Rinze_Visser
  • IMG_3942_Koene_Talsma
  • IMG_3965_Henrik_Hooimeijer
  • IMG_3968_Fred_Westenberg
  • IMG_3975_Peter_Vijn
  • IMG_4800_Large
  • IMG_4817_Large
  • IMG_4827_Large
  • IMG_4842_Large
  • IMG_4860_Large
  • IMG_4875_Large
  • IMG_4886_Large
  • IMG_4898_Large
  • IMG_4909_Large
  • IMG_4916_Large
  • IMG_4917
  • IMG_4922_Large
  • IMG_4928_Large

Zoals gebruikelijk in maart organiseert de Bruggenstichting haar Bruggendag. Dit jaar wederom in de Jaarbeurs in Utrecht.aanmelden
Het thema dit keer is: Bouwmeesters; wie voelt zich verantwoordelijk voor onze bruggen?

We vertrouwen erop u een interessant programma te kunnen bieden en ontmoeten u dan ook graag de 12e maart in de Jaarbeurs, Utrecht.

Aanmelden is niet meer mogelijk!

Thema: BRUGGEN ALS LANDMARK

Opening Bruggendag 2018 met als thema “Landmarks”
Door dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e en vice-president IABSE.

plaatje 03

Renovatie van een monument
door ir Dick Schaafsma, adviseur Rijkswaterstaat GPO afdeling bruggen en viaducten
In 1936 werd de gierpont tussen Lent en Nijmegen vervangen door de grootste boogbrug van Europa: de Waalbrug bij Nijmegen. Sindsdien is de brug verminkt in de oorlog, het toneel geweest voor heldendaden en een Rijksmonument geworden. Dat wil niet zeggen dat de brug na 80 jaar met pensioen kan gaan. Recent zijn er grote plannen om de brug geschikt te maken voor de komende 80 jaar!
plaatje 01
Een nieuwe brug in Utrecht
door Edwin Schepers, projectmanager HSM Steel Structures
Recent is de spoorbrug UtARK succesvol tussen twee bestaande bruggen in geïnstalleerd. Gebruikelijke methoden van installeren zoals het compleet invaren of het inhijsen waren bij deze installatie geen opties. Deze spoorbrug moest namelijk tussen twee bestaande bruggen in worden geparkeerd, op slechts 20cm van de bestaande spoorbrug. Samen met het managen van de vele stakeholders gaf dit een mooie uitdagingen.
plaatje 02
Het ontwerpen en construeren van markante bruggen
door prof. dr Mike Schlaich, schlaich bergermann partner
Nieuwste landmark voor New Delhi. De in aanbouw zijnde Yamuna tuibrug wordt een belangrijke verbinding tussen Wazirabad en de binnenstad. Het is een technisch gecompliceerde en uitdagende brug. Specifieke eisen aan de brug komen o.a. voort uit de gestelde esthetische eisen én uit het verkrijgen van het benodigde draagvlak onder de bevolking. Het ontwerp, de bouw en lokale uitdagingen zullen worden toegelicht en geïllustreerd.
plaatje 04
Omdat het niet anders kon, de missie van de architect als brugontwerper
door René van Zuuk, René van Zuuk Architecten
Behandeld worden vier verschillende bruggen waarbij de stedenbouwkundige randvoorwaarden bepalend zijn geweest voor de fundamentele keuzes in het ontwerpproces. De vormgeving en de constructieprincipes vullen logisch de overgebleven ruimte. De ontwerpen zijn verrassend en hebben een helder principe. De bruggen zijn functioneel maar ook iconisch.

plaatje 07

Talent in aantocht, studenten pitchen hun afstudeerwerk onder leiding van ir. Joris Smits, architect RHDHV / TU Delft
De “Bridge Design Studio” is de nieuwste loot aan de stam van de Bridge Design Group van de TU Delft. Afstudeeronderwerpen in de studio variëren van brugontwerpen over de Maas in Rotterdam, topological optimization als  ontwerpmethodiek voor een voetgangersbrug in Amsterdam, hybride brugconstructies in glas en VVK, bio-composite als constructiemateriaal voor een voetgangersbrug én ook nog het winnende (en gerealiseerde) ontwerp van een studentenprijsvraag.
plaatje 05
Sprong over het IJ
door drs Bas Boeker, projectmanager Javabrug ,gemeente Amsterdam
In de zomer van 2017 is het voor Amsterdam historische besluit genomen om een langzaam verkeers- brug te realiseren over het IJ. Hiermee wordt Amsterdam-Noord verbonden met de rest van de stad. Maar wel over één van de drukste vaarwegen van Nederland midden in het centrum van de stad. In deze bijdrage zal worden ingegaan over het proces om te komen tot deze brug: op welke wijze gaat Amsterdam deze sprong maken.
plaatje 06

Foto's door Gert-Jan Luijendijk en Ciska Klooster

  • IMG_2821-GJL
  • IMG_2822-GJL
  • IMG_2823-GJL
  • IMG_2824-GJL
  • IMG_2826-GJL
  • IMG_2827-GJL
  • IMG_2828-GJL
  • IMG_2830-GJL
  • IMG_2832-GJL
  • IMG_2833-GJL
  • IMG_2834-GJL
  • IMG_2836
  • IMG_2837
  • IMG_2838-GJL
  • IMG_2839-GJL
  • IMG_2840
  • IMG_2841-GJL
  • IMG_2842-GJL
  • IMG_2846
  • IMG_2848-GJL
  • IMG_2849-GJL
  • IMG_2850
  • IMG_2851-GJL
  • IMG_2853
  • IMG_2856
  • IMG_2857
  • IMG_2859
  • IMG_2860-GJL
  • IMG_2861
  • IMG_2862-GJL
  • IMG_2864
  • IMG_2869-GJL
  • IMG_2870-GJL
  • IMG_2871-GJL
  • IMG_2872
  • IMG_2874
  • IMG_2875
  • IMG_2879
  • IMG_2880
  • IMG_2881-GJL
  • IMG_2882
  • IMG_2883-GJL
  • IMG_2884
  • IMG_2885
  • IMG_2886-GJL
  • IMG_2887-GJL
  • IMG_2888-GJL
  • IMG_2889-GJL
  • IMG_2895-GJL
  • IMG_2896
  • IMG_2897
  • IMG_2898-GJL
  • IMG_2899-GJL
  • IMG_2900
  • IMG_2901
  • IMG_2902-GJL
  • IMG_2903
  • IMG_2904
  • IMG_2906
  • IMG_2907
  • IMG_2908
  • IMG_2909
  • IMG_2910
  • IMG_2911
  • IMG_2913
  • IMG_2914
  • IMG_2915
  • IMG_2916-GJL
  • IMG_2917-GJL
  • IMG_2920
  • IMG_2921
  • IMG_2922-GJL
  • IMG_2923-GJL
  • IMG_2924
  • IMG_2925
  • IMG_2926-GJL
  • IMG_2927
  • IMG_2928
  • IMG_2929-GJL
  • IMG_2931
  • IMG_2932-GJL
  • IMG_2933-GJL
  • IMG_2934-GJL
  • IMG_2935
  • IMG_2937
  • IMG_2939
  • IMG_2940-GJL
  • IMG_2941-GJL
  • IMG_2942-GJL
  • IMG_2943
  • IMG_2944-GJL
  • Img_2835-GJL

 

banner

 

Een terugblik op een succesvol syposium over Fiets- en voet bruggen op 2 november 2017

  • IMG_2083
  • IMG_2084
  • IMG_2085
  • IMG_2086
  • IMG_2087
  • IMG_2091
  • IMG_2092
  • IMG_2093
  • IMG_2097
  • IMG_2102
  • IMG_2103
  • IMG_2104
  • IMG_2106
  • IMG_2107
  • IMG_2109
  • IMG_2110
  • IMG_2114
  • IMG_2115
  • IMG_2116
  • IMG_2117
  • IMG_2118
  • IMG_2120
  • IMG_2121
  • IMG_2122
  • IMG_2125
  • IMG_2128
  • IMG_2132
  • IMG_2133
  • IMG_2136
  • IMG_2139
  • IMG_2141
  • IMG_2142
  • IMG_2143
  • IMG_2144
  • IMG_2146
  • IMG_2147
  • IMG_2148