cover juni

‘Flatten the Curve!’ - Dick Schaafsma - Rijkswaterstaat

jun 01
In de komende jaren moeten veel bruggen vervangen omdat de technische levensduur is bereikt. Om dit op een verantwoorde wijze te doen qua capaciteit en financiering wordt deze vloedgolf van werkzaamheden op een verantwoorde wijze over meerdere jaren gespreid.

Machinerichtlijn (MRL) voor Beweegbare bruggen - Fred van Geest

jun 02

Het platform BRUGGEN is sinds enige tijd bezig met de uitleg van de machinerichtlijn (MRL) voor beweegbare bruggen. Met enige trots kan er nu vanuit dit platform gemeld worden dat de CROW-handreiking gereed is, waarin wordt uitgelegd hoe de veiligheidsdomeinen, incl. de MRL, behandeld moeten worden.
De handreiking heeft bij de totstandkoming een ontwikkeling doorgemaakt. Dat een beweegbare brug als geheel geen machine is, maar dat er in de beweegbare brug machines aanwezig zijn, was een verhelderend inzicht.
De handreiking is bij wijze van voorpublicatie gepubliceerd op de website van het Platform Bruggen (www.platformbruggen.nl).

Inspectie Metselwerk Boogbruggen
Menno ten Cate, Gemeente ‘s-Hertogenbosch

jun 03

Dit artikel is geschreven om de schadebeelden te leren herkennen en er de juiste betekenis aan te geven tijdens een (toestands)inspectie.
Na het beschrijven van een aantal bezwijkmechanismen in boogbruggen van metselwerk van boog, landhoofd en frontmuur en overige schadebeelden t.g.v. vorst, zoutuitbloei, sulfaat, uitloging en vorstschade, verkeersbelasting en vochtbelasting.

Kampen, stad van bruggen en steur
Michel Bakker

jun 04

In de serie ‘Bruggen in de Kunst’ dit keer aandacht voor de schilder Henk Plettenberg die in zijn schilderij van de oude brug in Kampen (dus zonder de ‘gouden wielen‘) een steur die uit het water springt, heeft geschilderd. Over het waarom, gaat dit artikel.

Brug tussen Sicilië en Italiaanse vasteland komt er!
Ine Roox, NRC

jun 05

Er is een overeenkomst gesloten om een hangbrug over de Straat van Messina te bouwen. De brug wordt 360 m lang en 50 m breed en wordt opgehangen aan slechts twee pylonen van maar liefst 400 m hoog! Kosten € 10 miljard – Bouwtijd: 5 jaar – Aanvang: zomer 2024. Omdat de financiering nog niet rond is, is de titel van dit artikel nog niet alleszeggend!

Èchte bruggen van LEGO
Sander van Kreijl

jun 06

Het bezoekerscentrum Bruggen en Kademuren in Amsterdam biedt tal van activiteiten en informatie voor de echte bruggenliefhebber. Sinds kort kun je er zelfs je eigen Legobrug bouwen.
Je kunt hier nu de Vier Heemskinderenbrug, een boogbrug op de kruising van de Leidsegracht en Herengracht; en de Walter Süskindbrug, een iconische dubbele hefbrug op de kruising Amstel en Nieuwe Herengracht, zelf nabouwen.
Er staan een aantal Lego-pakketjes in het bezoekerscentrum klaar, waar bezoekers vrijblijvend gebruik van kunnen maken. En de gebouwde bruggen staan tentoongesteld. De bruggen zijn ook thuis na te maken.

Liggers Ring Zuid Groningen ingezet in viaduct Hoog Burel

jun 07

In december 2022 is begonnen met de plaatsing van liggers in het viaduct Hoog Burel in de A1. Bijzonder is dat een deel van de toegepaste liggers is geoogst bij het project Ring Zuid Groningen. Het donorviaduct in het SBIR-project is kunstwerk KW21 Europaplein uit 1985, waarvan de omgekeerde T-balken waren voorzien van een in het werk gestorte druklaag.
Na demontage zijn de liggers naar een opslagterrein in Apeldoorn gebracht, waar de druklaag van de liggers is verwijderd.
Het onderzoek van het ‘consortium Liggers 2.0’ toont aan dat bestaande liggers in veel gevallen goed kunnen worden hergebruikt.

Even voorstellen: CIVILION
Nicolle van Dijk, Civilion

jun 08

Civilion is 30 jaar geleden opgericht vóór en dóór aannemingsbedrijven om ondersteuning te bieden op het gebied van werven, selecteren, coachen en opleiden van vakkundig personeel in de civiele bouw. Civilion is werken en leren op mbo- en hbo-niveau.
In onze mbo BBL-opleidingen op niveau 2, 3 en 4 leidt Civilion aankomende vakmensen in de civiele betonbouw op. Naast het volgen van de opleiding werken deze vakmensen bij één van onze aangesloten aannemers
In samenwerking met de Hogeschool Arnhem heeft Civilion een eigen hbo-opleiding Civiele Techniek. Studenten van deze opleiding werken 4 dagen per week bij een civiel aannemersbedrijf, ingenieursbureau of overheid en gaan één dag per week naar school. De hbo AD (Associate Degree) opleiding duurt twee jaar. Zie ook www.civilion.nl.