Bruggenstichting Young (BY) is opgericht door en voor studenten en young professionals met als doel je netwerk en kennis te vergroten. Door middel van verschillende activiteiten biedt BY de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties en in contact te komen met mede-bruggenbouwers/enthousiastelingen. Hiermee willen wij de verbindende factor vormen voor alle starters in de bruggenbouw.

Daarnaast biedt de jongerenafdeling de mogelijkheid voor afgestudeerden om hun afstudeerwerk te promoten. Zo blijf je op de hoogte van interessante innovaties op het gebied van bruggenbouw en krijgt aanstormend talent de kans om in contact te komen met mensen in het vakgebied.

Bruggenstichting Young is in 2019 van start gegaan en wordt met veel enthousiasme geleid door de volgende groep bruggenbouwers:

In de toekomst hoopt BY zich ook op een nog jongere generatie te richten: de scholieren. Wij zijn ons er van bewust dat de bouw niet altijd even sexy overkomt bij scholieren, iets wat naar onze mening enorm jammer is. Door hen vroegtijdig kennis te laten maken met de bouw hopen wij dit beeld te veranderen.

Ben je geïnteresseerd en wil je onderdeel zijn van dit platform? Schrijf je dan hier in en houd de website en LinkedIn in de gaten!

AliseSchoterman

Alise Schoterman

In 2020 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Civiele Techniek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Sinds mijn afstuderen werk ik als inspecteur/adviseur, en sinds kort als bestekschrijver, bij ingenieursbureau Westenberg. Ik heb langere tijd gewerkt aan het Instandhoudingsadvisering Kunstwerken (IAK) voor Rijkswaterstaat, momenteel ben ik voornamelijk bezig met opdrachten voor gemeenten.

Met een afstudeerrichting in de waterbouwkunde is de bruggenwereld niet de meest logische stap om te nemen, maar na stage gelopen te hebben in het beheer en onderhoud van de civiele constructies ben ik niet meer weggegaan. Via Bruggenstichting Young hoop ik meer mensen enthousiast te maken over dit prachtige vakgebied en young professionals met elkaar in verbinding te brengen. Sinds eind 2022 in het bestuur van Bruggenstichting Young.

TS Jaspers Focks

Thijmen Jaspers Focks

Ik ben Thijmen, een bruggenenthousiasteling. Begin 2019 ben ik afgestudeerd op Civiele Techniek in Delft. Sinds kort werk ik bij Antea Group als constructeur kunstwerken. Hier combineer ik mijn achtergrond in de informatica met opleiding civiel om ontwerpen te parametriseren en verschillende aspecten te optimaliseren.
Nu zijn er binnen deze tak van sport de nodige uitdagingen waar we nu tegen aan lopen, zoals de renovatie opdracht voor vele kunstwerken die aan het eind van hun levensduur zijn of het verduurzamen van nieuwe bruggen. Daarnaast moeten we vormgeven aan de toepassing van allerlei innovaties zoals parametrisch ontwerpen en modulair bouwen. Dit zijn veelbelovende methodes, die al wel toepasbaar zijn, maar nog lang niet volledig geintegreerd zijn in de huidige ontwerpprocessen. Kortom, ik zie veel uitdagingen om aan te gaan en waar we als Bruggenstichting Young zeker een mooie bijdrage kunnen leveren!

A Blankenspoor

Arthur Blankenspoor

Mijn naam is Arthur Blankenspoor. In 2017 ben ik afgestudeerd aan de TU Delft in de master-richting Building Technology. Deze master zoekt – zoals de naam al zegt – toenadering tot de civiele techniek. Vandaar dat ik tijdens mijn afstuderen in het teken stond van het architectonisch ontwerp én de constructieve haalbaarheid van een brug.

Deze – tot dan toe – enige keer dat ik een brug heb ontworpen heeft direct een vervolg gekregen; sinds 2018 werk ik bij het ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in de functie van “architectural engineer”. Daarbij focus ik op digitalisatie en maak ik gebruik van parametrische ontwerptools om sneller te kunnen itereren, preciezer te werken, maar ook om het architectonische ontwerp direct te koppelen aan bijvoorbeeld FEM rekensoftware.

In de anderhalf jaar dat ik hier nu werk heb ik al aan heel wat projecten mijn bijdrage geleverd. Groot en klein en in binnen- en buitenland. Dat heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt over het bruggenvak. Via het jongerenplatform hoop ik dat enthousiasme nog verder te versterken, te delen en over te brengen op anderen!

Wat is mijn favoriete brug? De mooiste brug is voor mij een brug waar architectuur en constructie samenkomen en elkaar versterken. Sterker nog: daar waar de constructie tegelijk de architectuur ís. Daar zijn meerdere voorbeelden van, maar een noemenswaardige vind ik de Ganterbrücke in Zwitserland.