Bruggendag 2019
Een impressie over een succesvolle 6e bruggendag.
Opening Bruggendag 2019 Door dagvoorzitter Lindy Molenkamp Bsc, Directeur Wegen en Kanalen Provincie Overijssel, lid Road Map Bouwagenda Bruggen en Sluizen, lid Kernteam Stroomversnelling Bruggen en bestuurslid van Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders. |
|
Ga voor kwaliteit Door Jan van ’t Hof, hoofd afdeling monumenten en collecties van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Nederland telt ruim 63.000 rijksmonumenten waaronder 500 bruggen. Naast enkele grote rivierbruggen als de Waalbrug in Nijmegen en De Hef in Rotterdam, betreft het vooral kleinere bruggen over kanalen en grachten. Waarom zijn bruggen aangewezen als monument en wat zijn de praktische gevolgen van die monumentenstatus voor het gebruik en beheer? Naast antwoord op die vragen geeft de Rijksdienst zijn visie op het behoud van die bruggen voor de toekomst. Kwaliteit in planopzet en uitvoering zijn daarbij van groot belang. Klik hier voor PDF |
|
Het uitdagende van Bruggen; het moeten wel Kunstwerken blijven Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen. Een beschouwing over de uitdagingen, waar architecten zich voor zien geplaatst. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat de grote uitdagingen naar de toekomst op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en versnelling, naast innovatieve technische kwaliteit óók een hoogwaardige beeldkwaliteit blijft opleveren. Klik hier voor PDF |
|
Duurzaamheid en circulair bouwen Door Frederieke Knopperts Msc, Programmamanager Circulaire Economie Rijkswaterstaat. Klimaatverandering en uitputting van onze grondstoffen leiden er toe, dat we op een revolutionair andere wijze moeten nadenken over de inrichting van onze leefomgeving, waaronder de te ontwerpen, de te bouwen en de te beheren bruggen. Klik hier voor PDF |
|
Hoe ver zijn wij van Genua verwijderd Door Dirk Rinze Visser van Buro Happold, Verenigd Koninkrijk Hoewel de oorzaak van het instorten van de Morandibrug nog in onderzoek is, kunnen er wel lessen worden getrokken uit deze catastrofe. Aan de hand van Genua en een aantal bijna ongelukken in het VK, zal een internationaal perspectief op structurele veiligheid worden geïllustreerd met voorbeelden uit het verleden, heden en toekomst. Klik hier voor PDF |
|
Vervangingsopgave en de Bouwagenda
|
|
De opgave voor Rijkswaterstaat
|
|
Bruggenstichting in beweging Door Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting. Met onder meer de presentatie van het studieboek “Bruggen basiskennis voor civiel technici”, de oprichting van het Jongeren Platform en het platform Brugbeheerders ontmoeten Brugbeheerders (BBOBB). Klik hier voor PDF |
Bruggendag 2020
Zoals gebruikelijk in maart organiseert de Bruggenstichting haar Bruggendag. Dit jaar wederom in de Jaarbeurs in Utrecht.
Het thema dit keer is: Bouwmeesters; wie voelt zich verantwoordelijk voor onze bruggen?
We vertrouwen erop u een interessant programma te kunnen bieden en ontmoeten u dan ook graag de 12e maart in de Jaarbeurs, Utrecht.
Aanmelden is niet meer mogelijk!
Bruggendag 2018
Thema: BRUGGEN ALS LANDMARK
Opening Bruggendag 2018 met als thema “Landmarks” Door dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e en vice-president IABSE. |
|
Renovatie van een monument door ir Dick Schaafsma, adviseur Rijkswaterstaat GPO afdeling bruggen en viaducten In 1936 werd de gierpont tussen Lent en Nijmegen vervangen door de grootste boogbrug van Europa: de Waalbrug bij Nijmegen. Sindsdien is de brug verminkt in de oorlog, het toneel geweest voor heldendaden en een Rijksmonument geworden. Dat wil niet zeggen dat de brug na 80 jaar met pensioen kan gaan. Recent zijn er grote plannen om de brug geschikt te maken voor de komende 80 jaar! |
|
Een nieuwe brug in Utrecht door Edwin Schepers, projectmanager HSM Steel Structures Recent is de spoorbrug UtARK succesvol tussen twee bestaande bruggen in geïnstalleerd. Gebruikelijke methoden van installeren zoals het compleet invaren of het inhijsen waren bij deze installatie geen opties. Deze spoorbrug moest namelijk tussen twee bestaande bruggen in worden geparkeerd, op slechts 20cm van de bestaande spoorbrug. Samen met het managen van de vele stakeholders gaf dit een mooie uitdagingen. |
|
Het ontwerpen en construeren van markante bruggen door prof. dr Mike Schlaich, schlaich bergermann partner Nieuwste landmark voor New Delhi. De in aanbouw zijnde Yamuna tuibrug wordt een belangrijke verbinding tussen Wazirabad en de binnenstad. Het is een technisch gecompliceerde en uitdagende brug. Specifieke eisen aan de brug komen o.a. voort uit de gestelde esthetische eisen én uit het verkrijgen van het benodigde draagvlak onder de bevolking. Het ontwerp, de bouw en lokale uitdagingen zullen worden toegelicht en geïllustreerd. |
|
Omdat het niet anders kon, de missie van de architect als brugontwerper door René van Zuuk, René van Zuuk Architecten Behandeld worden vier verschillende bruggen waarbij de stedenbouwkundige randvoorwaarden bepalend zijn geweest voor de fundamentele keuzes in het ontwerpproces. De vormgeving en de constructieprincipes vullen logisch de overgebleven ruimte. De ontwerpen zijn verrassend en hebben een helder principe. De bruggen zijn functioneel maar ook iconisch. |
|
Talent in aantocht, studenten pitchen hun afstudeerwerk onder leiding van ir. Joris Smits, architect RHDHV / TU Delft De “Bridge Design Studio” is de nieuwste loot aan de stam van de Bridge Design Group van de TU Delft. Afstudeeronderwerpen in de studio variëren van brugontwerpen over de Maas in Rotterdam, topological optimization als ontwerpmethodiek voor een voetgangersbrug in Amsterdam, hybride brugconstructies in glas en VVK, bio-composite als constructiemateriaal voor een voetgangersbrug én ook nog het winnende (en gerealiseerde) ontwerp van een studentenprijsvraag. |
|
Sprong over het IJ door drs Bas Boeker, projectmanager Javabrug ,gemeente Amsterdam In de zomer van 2017 is het voor Amsterdam historische besluit genomen om een langzaam verkeers- brug te realiseren over het IJ. Hiermee wordt Amsterdam-Noord verbonden met de rest van de stad. Maar wel over één van de drukste vaarwegen van Nederland midden in het centrum van de stad. In deze bijdrage zal worden ingegaan over het proces om te komen tot deze brug: op welke wijze gaat Amsterdam deze sprong maken. |
Foto's door Gert-Jan Luijendijk en Ciska Klooster
Activiteiten
Op deze pagina informeren wij u over de activiteiten die de Nederlandse Bruggenstichting organiseert.
Zo zijn er jaarlijks terugkerende activiteiten:
Sinds 2014 wordt elk jaar in maart de bruggendag georganiseerd.
Sinds 2015 wordt jaarlijks in november het symposium Fiets+Voetbruggen georganiseerd.
Meer details over deze bijeenkomsten kunt u hier lezen.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2016
Doel van het Platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Eén van de activiteiten behelst het jaarlijks organiseren van een symposium, waarin actuele onderwerpen worden behandeld. Andere activiteiten omvatten het bijdragen bij het tot stand komen van normering op dit gebied, omdat de bestaande normering niet past bij dit type constructie. Daarnaast wordt de ontwikkeling van nieuwe materialen, zoals VVK en drukboogontwikkelingen gevolgd. Verder worden de mogelijkheden voor en/of de wenselijkheid van een catalogus voor Fiets+Voetbruggen nagegaan.
Het symposium begon met een korte wandeling door oud Amersfoort o.l.v. Francis Grond, adviseur beheer civiele en artistieke kunstwerken van de gemeente Amersfoort. Er werd een bezoek gebracht aan vier objecten:
Het Havik, een voormalige doorwaadbare plek in de 25 meter brede rivier de Eem. De huizen stonden op dezelfde locatie als thans met hun voorgevels in het water. Toen de eerste stadsmuur haar betekenis verloor door de aanleg van de tweede werden in de eerste helft van de vijftiende eeuw op de eerste stadsmuur woningen gebouwd, de bekende Muurhuizen. In de tweede stadsmuur werd omstreeks 1400 een gecombineerde land- en waterpoort gebouwd, de bekende koppelpoort.
Over de Eemhaven ligt de door architect Van Roosmalen Van Gessel uit Delft ontworpen brug ’t Sasje’ met de getuide masten.
In zijn inleiding wees Joris Smits, de dagvoorzitter, op de zesde ‘International Footbridge Conference’ die in september 2017 in Berlijn zal worden gehouden en waar onder meer het ontwerpen van bruggen over de Spree een onderdeel zal zijn. Voor meer informatie, zie http://www.footbridge2017.com/.
Liesbeth Tromp van Royal HaskoningDHV besprak het Ontwerp van een VKK-brug voor Bergen – Noorwegen met een overspanning van circa 42 m.
Bij de specialisatie van de opdracht was beschreven dat geen staal als constructiemateriaal mocht worden gebruikt omdat de brug over een spoorweg voert en ook was een pijler niet gewenst. Speciale eisen worden gesteld aan het brugdek ten gevolge van het gebruik van spijkerbanden en een minimale water- en vuilindringing. Gekozen is voor een vinylester als hars en glasvezel als wapening. De permanente doorbuiging van 45 mm is gecompenseerd door het aanbrengen van een zeeg. De hoofdligger bestaat uit een vakwerk, waarvan de knopen met staal gevoerd zijn en er stalen schoenen zijn ingebracht voor de bevestiging aan het dek. In 2017 start de inschrijving voor de uitvoering.
William Schutte van de Gemeente Rotterdam en Martijn Veltkamp van Fiber Core Europe bespraken de Exercitiebrug in Rotterdam. Deze brug is een geïntegreerde brug, dat wil zeggen het brugdek is ingeklemd in het landhoofd. Niet alleen beperkt deze constructie het veldmoment in het dek, maar ook zijn het ontbreken van opleggingen en voegovergangen voordelen. Voordelen, die over het algemeen bij voetgangersbruggen nu niet zo’n grote rol spelen. In dit geval is het voordeel gelegen in de reductie van de doorbuiging en de trillingen van het brugdek.
De inklemming is gerealiseerd door het aanspannen van het dek met 3x2 ankers in een betonpoer, die onderheid is met 4x2 stalen buispalen. Het bijzondere is dat de inklemming weer ongedaan kan worden gemaakt als de brug (tijdelijk) verwijderd zou moeten worden. Bijzondere aandacht is natuurlijk vereist voor de inleiding van de krachten van ankers in poer en brugdek door middel van stalen kokers. Voordat het brugdek wordt vervaardigd wordt de precieze plaats van de ingestorte ankers ingemeten, waarna de maatvoering in het brugdek kan worden aangepast. De bereikte slankheid l/h bedraagt 1/68!
Een andere noviteit bij deze brug betrof het materiaalgebruik en de vormgeving van de leuning, namelijk VVK. De leuning bestaat uit met elkaar verweven ballusters en regels. Aan de hand van de gewenste vorm wordt in een mal de vorm van de leuning uitgefreesd, waarna het VVK erin wordt aangebracht. Het trillingscomfort van deze brug is goed, omdat de versnellingen weliswaar hoog, maar kortdurend zijn.
Zinzi Reimert van TNO verzorgde een lezing over de door de mens veroorzaakte trillingen op voetbruggen: kan het wat minder?
Allereerst stelt ze dat wanneer we praten over trillingen, we ons focussen op comfort en daarmee de bruikbaarheid van de brug. Aan de basis hiervan staat dat de veiligheid van de brug te allen tijde gegarandeerd moet worden. Ook benadrukt zij dat de beleving van trillingen in bruggen sterk samenhangt met de omgeving van de brug (een brug in een park versus boven de Grand Canyon) en het verwachtingspatroon van de gebruiker (een slingerende hangbrug versus een stenen brug). En wat zou er met de onrust onder het publiek zijn gebeurd als bij het betreden van de Millennium Bridge in Londen een waarschuwingsbord had gestaan: ‘trillingen mogelijk, veiligheid gegarandeerd‘?
Zinzi Reimert heeft bij TNO een onderzoek gedaan met een probabilistische benadering waarbij vier verschillende scenario’s (in park – in stationshal – in woonwijk – in winkelcentrum) zijn bestudeerd. Hierbij heeft zij zowel gekeken naar de kans van optreden van voetgangersbelastingen, als naar de kans dat een voetganger bij het oversteken van de brug daadwerkelijk wordt blootgesteld aan volgens de Eurocode ontoelaatbare trillingen. Bij korte bruggen (~10m) kan vandalisme (stampen op de brug) in de sterkteberekening een rol gaan spelen. Voor bruggen met een grote overspanning is het doorgaans niet mogelijk met voldoende mensen exact in hetzelfde ritme te springen om de brug zo heftig in trilling te brengen dat deze kapot gaat. Al met al een presentatie van een interessant onderzoek dat aangeeft dat er stappen gezet kunnen worden om de regelgeving op het gebied van comfort van voetgangersbruggen als gevolg van trillingen aan te scherpen, door via verder onderzoek meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijk optredende trillingen in combinatie met de voetgangersbelasting.
Na de pauze kwam de Fietsbrug en natuurverbinding Nigtevegt aan de orde. Aan de brug zelf is al aandacht besteed in BRUGGEN nr. 2, jaargang 23 (juni 2015) waardoor er hier niet verder over wordt bericht. Interessant is dat de gehele voorbereidingsfase volgens de ‘Best Value-benadering’ is gedaan. De vormgeving kwam pas in beeld nadat alle betrokken partijen hun inbreng hadden gehad en nadat de gunning van het ontwerp op basis van EMVI-criteria was verleend. De invloed van de opdrachtgever is zoveel mogelijk teruggedrongen, om een zo breed mogelijke draagvlak bij het totstandkomingsproces mogelijk te maken.
We kunnen terugzien op een zeer geslaagde middag wat betreft inhoud en wat betreft belangstelling. Een aanrader voor komend jaar!
Bruggendag 2016
Bruggendag op 17 maart 2016
Thema ‘Bruggen in beweging’
ONTWIKKELINGEN EN INNOVATIE IN BEWEEGBARE BRUGGEN
door de dagvoorzitter Joris Smits, bestuurslid Bruggenstichting, Architect | Brugontwerper, Royal HaskoningDHV | TU Delft
Nieuwe ontwikkelingen
door Jaco Reusink, Senior Adviseur Kunstwerken, Gemeente Rotterdam
Bij beweegbare bruggen is er sprake van een veelheid aan nieuwe ontwikkelingen. De terugtredende overheid en DB(M) contracten resulteren in nieuwe marktverhoudingen. Ontwerpprijsvragen leiden tot geheel nieuwe verschijningsvormen en de toepassing van innovatieve materialen, aandrijvingen en installaties zorgen voor nieuwe uitdagingen en valkuilen. Dit alles speelt zich af binnen het strakke keurslijf van normen, richtlijnen, arbeidsmiddelenrichtlijn en machinerichtlijn en veiligheidsstandaarden als PL en SIL in een groeiende markt voor innovatieve instandhouding.
Herberekenen ≠ vervangen.
-Kosten besparen door doelmatig herberekenen bij grootschalige wijzigingen aan beweegbare bruggen-
door Jacques Montijn, Projectmanager / adviseur Beweegbare Installaties
CMSE®Movares Nederland BV, Rotterdam
De provincie Zuid Holland gaat 5 bruggen langs het Aarkanaal grootschalig renoveren.
De eisen van de Machinerichtlijn stellen dat de brug na een dergelijke wijziging veilig en aantoonbaar sterk en stabiel is. Hierdoor dreigen hoge kosten te ontstaan als getoetst wordt aan de huidige normen. Door een slimme herberekening van de aandrijvingen heeft Movares aanzienlijke kosten kunnen besparen voor de opdrachtgever. Deze methodiek is maatwerk maar wel toepasbaar op andere bruggen.
Wat mij beweegt
door Joris Smits, Architect | Brugontwerper, Royal HaskoningDHV | TU Delft
Liever nog dan bruggen ontwerpen, ontwerp ik beweegbare bruggen. Beweging is per definitie dynamisch en is in staat levenloze objecten te animeren. Beweging spreekt tot de verbeelding en is tegelijkertijd buitengewoon ingewikkeld. Een beweegbare brug is immers één grote machine, alle onderdelen hebben hun eigen taak maar zijn tegelijkertijd nauwkeurig op elkaar afgestemd om te komen tot een efficiënte beweging. In mijn voordracht zullen een aantal ongebruikelijke beweegbare bruggen, zowel van eigen hand als van mijn studenten, de revue passeren.
Bouw van de nieuwe Botlekbrug
door Patrick van Os, Ontwerpmanager Ballast Nedam Engineering
Als onderdeel van de capaciteitsuitbreiding van de A15 is de nieuwe Botlekbrug gerealiseerd. De nieuwe Botlekbrug bestaat uit twee hefdelen, die volledig gebalanceerd worden door contragewichten. Naast 2x2 rijstroken en een lokale verbinding voorziet de Botlekbrug in de capaciteit voor twee spoorverbindingen.
De nieuwe Botlekbrug is een hefbrug van formaat.
Bruggen in Beweging
door Paul van der Heul MSc, Hoofd Kenniscentrum Genie, Ministerie van Defensie
Bruggen en overgangen geven een krijgsmacht flexibiliteit en mogelijkheden tot verrassing. “Bruggen in beweging” onderstreept de noodzaak van (kennis van) bruggen binnen de krijgsmacht. Ontwikkelingen op dit gebied kunnen niet zonder samenwerking met civiele partners.
De Bruggendag wordt mede mogelijk gemaakt door:
Symposium Fiets+Voetbruggen 2018
VIERDE SYMPOSIUM FIETS+VOETBRUGGEN: LEERZAAM!
Op 2 november 2018 is er in Amersfoort voor de vierde keer het symposium Fiets+Voetbruggen gehouden, georganiseerd door het gelijknamige platform, onder auspiciën van de Bruggenstichting.
Na een ‘call for papers’ hebben betrokkenen voorstellen ingediend voor lezingen en artikelen, waaruit een keuze is gemaakt voor deze middag. Ook kunnen we ons verheugen in een buitenlandse deelname. Hier volgt in het kort een beschrijving van de lezingen.
MILIEUVERGELIJKING VAN GEACETYLEERD HOUT (ACCOYA), AZOBÉ, STAAL EN BETON
Pablo van der Lugt, TU Delft faculteit Architectuur en Bebouwde Omgeving
Gedurende de klimaattop in Parijs zijn bindende afspraken gemaakt hoe klimaatverandering te beheersen. De rol van bossen en hout heeft hierin een belangrijke rol gekregen.
Een potentierijke route om de levensduur van snel groeiend, duurzaam geoogst dennenhout op een milieu-vriendelijke wijze te verlengen, en hiermee toe te kunnen toepassen in de GWW sector, is het volledige nietgiftige acetyleren van hout. Inmiddels zijn er vele projecten van het zogenaamde Accoya-hout gerealiseerd, waaronder twee verkeersbruggen voor de zwaarste verkeersklasse in Sneek. In de presentatie is een milieuvergelijking gemaakt op basis van de CO2-voetafdruk (carbon footprint) van verschillende relevante alternatieven voor de toepassing in fietsersbruggen: Accoya, Azobé, staal en beton. De resultaten laten zien dat geacetyleerd hout ten opzichte van niet hernieuwbare materialen, een veel lagere CO2-voetafdruk heeft, evenals duurzaam geoogst Azobé – zelfs een negatieve CO2-voetafdruk heeft, gerekend over de gehele levensduur van de toepassing (cradle to grave).
PILOTPROJECT DUURZAAMHEID IN AMERSFOORT
Wouter Schik, Gemeente Amersfoort (pdf)
De vervanging van zes houten fiets+voetbruggen is een pilotproject duurzaamheid van de gemeente Amersfoort, waarbij, parallel aan het standaard ontwerpproces, hebben we met de Aanpak Duurzaam GWW verkend en bepaald welke duurzaamheidsthema’s in welke mate van toepassing zijn. Bij elke brug is de vraag: is deze nodig en zo ja wat zijn dan de functionele eisen? Volstaat bijvoorbeeld een kortere en/of smallere brug of een duiker? Zorgvuldig worden alle ambitiethema’s beschouwd, met materiaalkeuze en circulariteit voorop. Hierbij zijn LCA’s van verschillende alternatieven onderzocht. Fraaie, onderhoudbare en integraal duurzame bruggen zijn het eindresultaat, met als uitgangspunt hergebruik van hout en staal. Duurzaamheid blijkt niet duurder, maar is vooral een kwestie van slimmer nadenken, organiseren en dus ‘investeren aan de voorkant’.
THE VALUE OF GOOD INFRASTRUCTURE DESIGN
Martin Knight, Knight Architects, London
Waar ter wereld we ook zijn, we brengen bruggen in verband met een beleving van een plaats en die beleving bevestigt mensen en verklaart de brede aantrekkingskracht van een brugontwerp. Bruggen voegen waarde toe en versterken de identiteit. Of het nu gaat om het verbeteren van een verbinding, het genereren van publieke trots of het creëren van een centraal punt dat leidt tot meer voetgangers. De door de jaren veranderende infrastructuur, geïllustreerd door werken van briljante ingenieurs als Brunel en Eiffel, is een krachtige signaal dat de tijd snel voorbijgaat en dat kwaliteit overleeft. In een aanstekelijk betoog brengt Martin ons het belang bij van een goede vormgeving. Wanneer we het ontwerp van nieuwe bruggen en infrastructuur beschouwen, hoe houden we deze waarden dan in gedachten, zodat onze erfenis even goed wordt ervaren als en even mooi en duurzaam is als die van onze voorgangers?
CATHARINABRUG: LANGSTE EN SLANKSTE BRUG IN UHSB IN NEDERLAND
Aan dit onderwerp is in het tijdschrift Bruggen - december 2018 uitgebreid aandacht besteed.
MOREELSEBRUG UTRECHT, TOEPASSING VAN TMD’S
Bas Wijnbeld, ABT
De Moreelsebrug is een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De brug passeert twaalf perrons en heeft een lengte van circa 300 m. De brugdelen zijn excentrisch opgelegd op de V-vormige pijlers. Door de bijzondere vormgeving ontstaan er trillingen in zowel de verticale als de laterale richting. In het ontwerp zijn twaalf Tuned Mass Dampers (TMD’s) voorzien. Praktijkmetingen hebben bijgedragen aan de exacte specificaties. In de presentatie zijn de metingen en de keuzes van TMD’s belicht.
JAVABRUG AMSTERDAM: WAT IS DE FIETS+VOETBRUG VAN DE TOEKOMST?
Toon Banen en Ton de Rijcke, gemeente Amsterdam (pdf)
Aan deze brug is al eerder aandacht besteed in het maartnummer van dit jaar.
De brug wordt ingepast in het huidige vervoersnetwerk. Hoe zorg je voor een robuuste verbinding met toekomstwaarde? Welke maatregelen moeten/kunnen nu al genomen worden om de ontwikkelingen de komende 100 jaar te kunnen faciliteren? Deelnemers konden via een stemsite direct hun mening zichtbaar maken over de ontwikkelingen van het vervoer per fiets in de stad, lektrische (bak)fiets – bezorgdiensten, op bruggen en fietspaden in combinatie met voetgangers.
Bruggendag 2014
Bruggendag 2014 met als thema fiets- en voetbruggen
door de dagvoorzitter Joris Smits, bestuurslid NBS, architect en brugontwerper -
Royal HaskoningDHV en docent ontwerpen van draagconstructies - Faculteit Bouwkunde TUD
Bruggen fascineren. Los van het slechten van barrières en het verbinden van mensen zijn bruggen uitingen van cultuur die onze volle aandacht verdienen. Waar bij de grotere verkeersbruggen de constructie vaak de boventoon voert, zijn de duizenden kleine bruggen voor langzaam verkeer die Nederland rijk is, vaak een bron van inspiratie en innovatie voor architect, constructeur en landschapsontwerper.
Bruggen in een landschap
door René Duifhuizen, projectmanager, Gemeente Nijmegen projectorganisatie stadsbrug “de Oversteek”
De gemeente Nijmegen heeft er sedert 23 november 2013 niet alleen een prachtige nieuwe stadsbrug over de Waal bij, genaamd De Oversteek, maar heeft ook een fietsbrug over de Graaf Alardsingel en een voetgangersbrug over het Meertje gerealiseerd. Nijmegen werkt ook aan drie bruggen over de nieuwe nevengeul in het kader van het project Ruimte voor de Waal. Vele bruggen in het Nijmeegse landschap!!
Ontwerpwijzer bruggen langzaam verkeer
door Hillie Talens, projectmanager Verkeer & Vervoer, CROW
Een CROW-werkgroep heeft zich gebogen over alle aspecten, die zich aandienen bij het ontwerp en de realisatie van bruggen voor langzaam verkeer. Hierbij is aansluiting gezocht bij de bestaande werkprocessen in weg beherende organisaties. Zo is niet alleen gekeken naar de technische ontwerpeisen voor een brug, maar ook naar de landschappelijke inpassing, de eisen en wensen van de gebruikers en naar moderne contractvormen voor de realisatie van de brug.
Het eerste exemplaar van de ontwerpwijzer wordt uitgereikt aan de voorzitter van de NBS, Hans de Haan.
Innovatie, trillingsgedrag, enz. bij fiets- en voetbruggen
door Jaco Reusink, senior adviseur, Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam
De markt voor langzaam verkeersbruggen is sterk in ontwikkeling. Nieuwe materialen, grotere overspanningen, toepassing bij beweegbare bruggen en bijzondere vormgevingsontwerpen zijn aan de orde van de dag. Aan de hand van een aantal cases, zoals de Groene verbinding over de A15 zal een beeld worden geschetst van de state of the art van techniek en uitvoering met de focus op kansen en bedreigingen.
Kunststof bruggen
door Jan Peeters, directeur R&D, FiberCore Europe
In 1997 is in Nederland de eerste brug van vezelversterkte kunststof geplaatst. Inmiddels liggen er rond de 250 zelfdragende kunststof bruggen, van fiets-en voetgangersbruggen tot Eurocode bruggen (voorheen klasse 600 kN). Daarnaast zijn er enkele duizenden bruggetjes met een kunststof dek. Vezelversterkte kunststof in geaccepteerd als constructiemateriaal voor infrastructurele projecten, naast hout, staal en beton. De geschiedenis van deze turbulente ontwikkeling, de stand van zaken en de toekomstige ontwikkelingen worden in beeld gebracht.
Pagina 2 van 2