In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de snelweg A16 Rotterdam aangelegd, een nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam die de snelwegen A13 en de A16 met elkaar verbindt.

Viaduct over Terbregseplein

Onderdeel van de nieuwe snelweg is een 450 m lang viaduct over het verkeersknooppunt Terbregseplein bij Rotterdam. In februari 2023 werd na 15 maanden het laatste deel van het viaduct (1 rijrichting) al op zijn definitieve plek geschoven. In het weekend van 19 en 20 augustus 2023 is de oversteek compleet gemaakt met het op hun plek hijsen van 10 betonnen prefab liggers van ieder 100.000 kg. De liggers zijn bij Rotterdam over de spoorlijn Rotterdam - Gouda heen gelegd en vormen het laatste deel van de zuidelijke rijrichting van het viaduct. Hiervoor was een buitendienststelling van het spoor nodig. 2 zware mobiele kranen hesen de liggers stuk voor stuk van een vrachtwagen af. De vrachtwagen reed daarvoor over het eerste deel van het viaduct, tot aan de spoorlijn. Iedere ligger is 30 m lang en 1,3 m breed. Het is gelukt om de zware liggers recht van de vrachtwagen af te hijsen en over de bovenleiding van het spoor heen precies op zijn plek te leggen. Een enorme precisieklus.

Andere bouwmethode

Het grootste deel van het viaduct over het Terbregseplein is in 15 maanden tijd langzaam over het verkeersknooppunt heen geschoven, terwijl het verkeer op de snelweg eronder gewoon doorreed. Eind februari 2023 werd het laatste deel van het viaduct (richting Breda) met behulp van de bijzondere schuifmethode over het Terbregseplein geschoven. Dit is een methode waarbij een compleet brugdek in delen vanaf 1 kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. De wegdekdelen worden op locatie gemaakt en vanaf die locatie in delen over het knooppunt heen geschoven. Door deze methode zijn er veel minder afsluitingen nodig, en wordt de hinder voor het verkeer beperkt.

Verder bouwen

Met het leggen van de liggers is het viaduct nog niet klaar. We moeten de liggers van dit deel van het viaduct nog verbinden met het geschoven deel van het viaduct. Ook wordt het viaduct nog afgewerkt met onder andere voegen, asfalt, belijning en vangrails. Sinds februari 2023 zijn we ook gestart met de schuifoperatie voor het naastgelegen wegdek in de richting Delft/Den Haag (A13). In de zomer 2024 komt het 2e wegdek naar verwachting aan bij het spoor en na de zomer worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en kan gestart worden met de afwerking.

Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam

We werken aan de A16 Rotterdam: een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.