Bewoners Moordhuizen zijn voor de zomer weer íets veiliger
Twee avonden en nachten, een aantal zware vrachtwagens en twee flinke hijskranen, die waren nodig voor het plaatsen van de loodzware delen van de nieuwe brug bij de Veerweg in Alphen. De speciale operatie werd voor het grote publiek nog even stilgehouden, voor de veiligheid.
Te veel mensen aan de kant die de gigantische operatie zouden bekijken, dat wilde Nederzand liever niet, laat Gaby Huisman van het bedrijf weten. Zandwincombinatie Nederzand laat de brug over de nevengeul bij Alphen bouwen als onderdeel van het project Over de Maas. De nieuwe verbinding begint nu echt vorm te krijgen. Het was de bedoeling om de brugdelen al in december te plaatsen, maar dat kon vanwege het hoge water niet doorgaan. Nu wordt er gestaag doorgewerkt.

Op 14 november 2024 organiseren wij voor de tiende keer het Symposium Fiets+Voetbruggen.
Voor ons een mooie aangelegenheid om een representatief boek uit te geven over dit interessante vakgebied. De inhoud van het boek zal voornamelijk bestaan uit de presentatie van ca 50 bruggen, die in hun samenhang een goed beeld oproepen van de ‘state of the art’ in ons land. Vermoedelijk komt het boek in de loop van het jaar 2025 uit!

Hierbij roepen wij u op om een brug aan te melden waarvan u de beheerder, ontwerper of bouwer bent. Onze beoordelingscriteria voor opname in het boek zijn:

  • Fiets- en/of Voetgangersbrug, die vóór 1 juli 2024 in gebruik is genomen:
  • onderscheidend is m.b.t. de volgende aspecten:
  • vormgeving en landschappelijke inpassing
  • materiaal gebruik en/of toegepast constructief systeem
  • onderdeel vormt van een ‘verhaal’ en/of ‘impact’ heeft op de samenleving.

De selectiecommissie zal streven naar een evenwichtige samenstelling, ook wat betreft de regionale spreiding en de bouwperiode. Monumentale bruggen zijn ook zeker welkom!

Een monumentale brug in Den Haag kan na zestig jaar stilstand binnenkort weer draaien. De bijna 140 jaar oude Hemsterhuisbrug is de afgelopen twee jaar gerepareerd, schrijft Omroep West.

De Hemsterhuisbrug werd in 1885 gebouwd door de Haagse ijzergieterij en pletterij L.I. Enthoven & Cie. Datzelfde bedrijf was onder meer verantwoordelijk voor de pilaren op station Holland Spoor en de voetgangersbrug bij het centraal station in de stad.

De gietijzeren brug werd twee jaar geleden in zijn geheel verwijderd. Omdat het Haagse bedrijf achter de brug niet meer bestaat, heeft een staalgieterij in de Spaanse stad Bilbao de restauratie uitgevoerd. Onderdelen die niet volledig vervangen hoefden te worden, zijn in Nederland hersteld. Afgelopen week is de brug met een grote hijskraan teruggeplaatst tussen de Noordwal en de Veenkade in Den Haag. Eind februari kan de brug weer gebruikt worden door fietsers en voetgangers.