Eenvoudige, robuuste bruggen die passen bij de Engelse landschapsstijl van het hernieuwde Park Presikhaaf in Arnhem. Ontwerpbureau ipv Delft kreeg de opdracht ze te ontwerpen en liet zich inspireren door het aloude knuppelpad. Daarnaast ontwierp het bureau bijpassend meubilair.
Een knuppelpad bestaat uit een aaneenschakeling van dwars op het pad liggende dikke takken of houten paaltjes. Speciaal voor twee loopplankbruggen in het Arnhemse park bedacht ipv Delft een knuppelpad nieuwe stijl, gemaakt van dikke, verspringende houten balken van 145 bij 70 millimeter op een stalen draagconstructie. Dit ontwerp vormde vervolgens de basis voor drie fietsbruggen en een verkeersbrug, die verderop aan dezelfde route in het park liggen. Houten balken en doordachte detaillering zijn de kenmerken die alle bruggen gemeen hebben.

sep 04 01 sep 04 02
De fietsbruggen zijn hetzelfde als de loopplankbruggen, alleen zijn ze voorzien van hekwerken. Deze bestaan uit houten balusters, een houten handregel en een enkele ronde staaf als hekwerkvulling. Naast vormgeving waren ook het voorkomen van houtrot en het opvangen van werking van het hout belangrijke uitgangspunten voor de detaillering. Zo dekt de houten handregel de kopse kant van de balusters af en worden baluster en handregel verbonden met een stalen pen in een slobgat. De eindbalusters, die in tegenstelling tot de andere balusters massief zijn, hebben een stalen schoen die expres in het zicht is gelaten. Ook in het zicht is een stalen schort dat speciaal voor de oplegging van de bruggen in Park Presikhaaf is ontwikkeld. Waar normaal een betonnen bak de uiteinden van de stalen liggers vrij houdt van contact met de grond, bedacht ipv Delft de stalen variant die een subtielere uitstraling oplevert. Verder zijn alle bruggen zo gedetailleerd dat de onderdelen eenvoudig gedemonteerd kunnen worden. Wanneer bijvoorbeeld een baluster beschadigd raakt, kan deze gemakkelijk worden vervangen.
De verkeersbrug heeft niet alleen stalen liggers, maar ook een stalen dek en stalen hekwerken. Om een herkenbaar familiebeeld te krijgen, komt de maatvoering van de uit HEB-profielen opgebouwde balusters overeen met die van de houten balusters op de andere bruggen.sep 04 03
Behalve bruggen ontwierp ipv Delft voor het park een aantal houten stuwen, een serie zitmeubilair en een barbecueplaats. Daarnaast ook nog een veertig meter lange pergola, die is gebaseerd op tekeningen van de pergola die vroeger op dezelfde plaats stond. Net als bij de bruggen heeft ook de detaillering van de pergola veel aandacht gekregen. Penverbindingen, slobgaten en gebruik van standaardelementen resulteren in een strakke, weerbestendige pergola van staal en hout zonder zichtbare verbindingen.
Voor meer informatie: ipv Delft, tel: 015-7502575.