Het ontwerp

Het verhaal van de verovering van Troje inspireerde ontwerper Rop Ranzijn tot het ontwerpen van een gigantische beweegbare verkeersbrug. Het grootse bouwwerk bestaat uit een enorm Trojaans wit paard, dat in draf door de uiterwaarden snelt. De benen van het paard rusten op eilandjes in het water van de uiterwaarden.
Tussen de benen van het gracieuze dier bevindt zich de rijbaan. Het verkeer wordt onder de buik van het paard door over het vierstrookse wegdek geleid. De aan- en afritten bestaan uit vierstrookswegdekken die op grote aaneengeschakelde zwarte tafels rusten.
Het bewegende deel van de brug is verbonden met de mond van het paard via een leidsel. Zo wordt de brug opgehaald voor voorbijvarende schepen wanneer het paard trots zijn blik opricht. Telkens wanneer de brug zich opent, siert het edele dier met waardig opgeheven hoofd het landschap. Een waar spektakel voor de wachtende be-stuurders.
Wanneer het paard zich vervolgens overgeeft en sierlijk het hoofd buigt, komt ook het brugdek weer naar beneden en kunnen de bestuurders hun reis voortzetten. Een vleugje magie reist met hen mee.
In het elegante achterbeen van het paard zijn liften voorzien die de bezoekers naar de buik van het dier brengen. Daar zijn op verschillende etages restaurants gevestigd. Het is er heerlijk eten met een verbluffend uitzicht op de steeds weer fascinerende rivierbedding. Een onvergetelijke ervaring.

mrt 02 01

Couture in bruggen

Het ontwerp straalt vitaliteit, gratie en kracht uit. Het edele dier zorgt dankzij zijn indrukwekkende omvang, natuurlijke elegantie en pure belijning, voor een gevoel van grootsheid en verwondering.
Met zijn nieuwe creatie levert de ontwerper opnieuw een knap staaltje van artistieke durf en vakmanschap.

En net zoals het paard ooit Troje binnendrong, dringt ook deze gracieuze blikvanger met internationale allure de leefwereld van haar passanten binnen. En blijft het ontwerp nog een heel eind met zijn toeschouwers mee draven door het landschap. Als een herinnering aan een prachtig wit toonbeeld van kracht.

De ontwerper

De lezers van BRUGGEN kennen Rop Ranzijn met zijn vernieuwende kijk op mode en design en architectuur. Heel wat bekende producten die Ranzijn’s onmiskenbare handschrift dragen, springen in het oog door hun heldere en ondubbelzinnige vormen. De ontwerpen zijn rijk aan verfijnde en technisch hoogstaande details op vlak van afwerking en compositie, maar behouden tegelijk hun basisvorm. Een unieke combinatie van stijl en functionaliteit, zonder aan eenvoud in te boeten.
Ranzijn’s vakmanschap en talent is veelvuldig erkend en bekroond. De ontwerper exposeerde in het Van Gogh en Stedelijk Museum te Amsterdam en in het Musée International de la Parfumerie te Grasse.

mrt 02 02

Technische gegevens

Opbouw en gebruikte materialen
De op- en afritten worden uitgevoerd in staal en beton