Zaterdag 20 april was een belangrijke dag voor Nijmegen. Onder toeziend oog van enkele duizenden belangstellenden werd de hoofdoverspanning van de nieuwe stadsbrug ‘De Oversteek’ ingevaren.sep 09 01
Nadat minister Melanie Schultz van Haegen op 23 mei 2011 de eerste paal voor de brug had geslagen, was op een speciaal aangelegde terp in de noordelijke uiterwaarde van de Waal hard gewerkt aan de bouw van de 285 meter lange stalen hoofdoverspanning. In september 2012 was het middendeel van de boog gereed om opgehesen te worden en vastgelast te worden aan de twee gevorkte aanzetstukken. Half oktober werd begonnen met het langzaam ophijsen en een kleine week later was de boog op de definitieve hoogte van 60 meter gebracht, een spectaculair gezicht (foto 1).
Het verder afbouwen van de hoofdoverspanning, het aanbrengen van de kabels en het gereed maken voor het invaren vergden nog een half jaar hard werken (foto 2)sep 09 06.Geholpen door rustig weer en een lekker zonnetje verliep de eerste fase van het invaren, het uit de speciaal gegraven insteekhaventjes de rivier op manoeuvreren van de twee pontons met daarop de brug, erg vlot. Nadat geconstateerd was dat alles onder controle was, werd fase twee ingezet: het een kwart slag draaien van het transport (foto 3). Ook dat verliep sneller dan gepland. En vervolgens werden de kabels langzaam maar zeker opgevierd waardoor het geheel vanzelf met de stroom mee de rivier afzakte op weg naar de landhoofden. (foto’s 4a t.m. 4f)
In de uiterwaarde aan de noordkant was een informatietent opgesteld. Uit veiligheidsoverwegingen moesten belangstellenden op ruime afstand blijven, maar in en voor de informatietent kon de operatie op grote schermen gevolgd worden. Pers en genodigden konden terecht in het kantoor van De Gelderlander, de buurman van de nieuwe brug. Met dank aan de gemeente mocht ook ik daar het invaren volgen. Ik heb de brug vlak voor mijn neus zien draaien en voorbij drijven. Dat gaf me de gelegenheid om een serie foto’s te maken. Een aantal daarvan tref je hierbij aan.

sep 09 02

Gert Jan Luijendijk

“De Oversteek. Een nieuwe Waalbrug voor Nijmegen”. Onder deze titel verschijnt direct na de opening van deze nieuwe brug een indrukwekkend fotoboek van de bouw. In opdracht van de gemeente legt architectuurfotograaf Thea van den Heuvel het hele bouwproces vast, vanaf het tekenen van het contract via de eerste paal en het invaren tot de voltooiing. Op de website van de brug zijn al een aantal van haar prachtige en frappante foto’s te bewonderen.
Straks gebundeld door Uitgeverij Vantilt | fragma met als gegevens: circa 224 pagina’s, ISBN 978 90 814500 58, prijs € 29,50

sep 09 03 sep 09 04 sep 09 05

sep 09 07 sep 09 08 sep 09 09