Samenvatting BRUGGEN 2020-4

dec cover

 

Symposium Fiets+Voetbruggen

Er wordt aandacht besteed aan het in september gehouden symposium dat dit jaar een digitale uitvoering kreeg in samenwerking met het Platform WOW.
Naast het bespreken van enkele interessante viaducten, zoals het Jan Linzelviaduct, de spiraalfietsbrug in Leuven en het ontwerp van de fietsbrug in de Lindsedijk in Eindhoven is er ook aandacht voor de vereiste en gewenste leuninghoogten van balusters op viaducten. Het materiaal roestvaststaal is uit de vergetelheid gehaald en de vooroordelen ten opzichte van dit materiaal zijn weggenomen.

dec 01

Jan Linzelviaduct maakt elegante sprong over de A4 nabij Den Haag
Robert Muis (Architectenweb) en Jordie van Ballegooij (ABT)

Het Trekfietstracé, de snelfietsroute tussen de Haagse wijk Ypenburg en het centrum, kruist de A4, waarvoor een fietsbrug noodzakelijk werd over een snelweg met 4 rijbanen van elk 4 rijstroken! Gekozen is voor een stalen kokerligger van 335 m lang over 8 steunpunten. Op de brug staan 3 m hoge, naar buiten hellende schermen. Hierdoor is de horizontale, excentrische windbelasting aanzienlijk en maakt speciale voorzieningen bij de opleggingen noodzakelijk. Natuurlijk is er ook uitgebreid gekeken naar de trillingen die door voetgangers en joggers worden veroorzaakt en TMD’s noodzakelijk maakten.

dec 02

Equiduct Grandorse
Rob Moed (Adviesbureau voor Bouwconstructies Wagemaker B.V.)

In opdracht van Hippisch Centrum De Peelbergen en de gemeente Horst aan de Maas heeft Wagemaker een brug ontworpen die de verbinding legt tussen de verschillende evenemententerreinen op De Peelbergen. De brug maakt zelf onderdeel uit van de paardensportevenementen en wordt ook gebruikt voor beheer en onderhoud.
Gekozen is voor een trogbrug van weervaststaal, waarvan de onderdelen met boutverbindingen in elkaar zijn gezet, waardoor zij volledig uit en elders weer in elkaar kan worden gezet. Voor verstijvingen zijn trogprofielen aangebracht, omdat weervaststaal alleen als plaatmateriaal verkrijgbaar is.
De brug verbindt twee particuliere terreinen en daarom is er geen wettelijke eis voor de in rekening te brengen variabele verkeersbelastingen op de brug. Bovendien zijn er in de Nederlandse bouwregelgeving, waaronder de Eurocodes, geen eenduidige eisen of adviezen voor belastingen door paarden gedefinieerd. Er is gekozen om de belastingen voor bruggen voor langzaam verkeer conform NEN-EN 1991-2 paragraaf 5.3 aan te houden.


 dec 07

Fietsbrug Waterlandseweg, Almere
wUrck en C.E. Thie (Arup)

De brug over de Waterlandseweg (N305) verwelkomt weggebruikers in Almere, verrijkt het netwerk van fietspaden, verbindt twee landschappelijke structuren en vestigt de aandacht op twee naburige landmarks: de brug verbindt het bedrijventerrein met Oosterwold en de Groene Kathedraal met het Cirkelbos Via de 240 meter lange brug over 9 steunpunten van diverse typen kunnen busreizigers straks veilig oversteken van en naar bedrijventerrein Stichtsekant.
Voor de brug worden twee materialen gebruikt: weervaststaal en hout. Die keuze is geïnspireerd door de vele weervaststalen constructies die in de directe omgeving en langs de recreatieve routes te vinden zijn.
De fietsbrug is een doorgaande stalen kokerligger met vaste kolommen nabij de wenteltrap en scharnierende kolommen voor de overige steunpunten. De doorgaande ligger is volledig opgebouwd uit relatief dunne stalen platen welke met verstijvers zijn versterkt voor beheersing van lokale plaatinstabiliteiten.
Om mogelijk oncomfortabel gedrag door dynamische belasting van voetgangers en joggers te kunnen oplossen, is besloten om onder de brug in de grootste overspanningen hulpconstructies op te nemen, waarop later eventueel TMD’s geplaatst kunnen worden.

dec 03

De Londense Tower Bridge
Michel Bakker

In de serie ‘Bruggen in de Kunst’ deze keer aandacht voor het werk van de schilder Hendrik Jan Wolter (1873-1952) en in bijzonder voor het schilderij van de Theems met de Tower Bridge op de achtergrond, dat ook in Museum Flehite in Amersfoort te bewonderen is. De oevers van de Theems in Londen e.o. was bij de schilder favoriet in de periode rond de Eerste Wereldoorlog.

dec 04

Ontwerp Daniël den Hoedbrug gegund
Willem Cijsouw

De ontwerpersselectie voor de nieuwe Daniël den Hoedbrug in Rotterdam is gewonnen door ontwerpbureau wUrck. Inmiddels is samen met het ingenieursbureau Rotterdam begonnen aan het maken van het definitief ontwerp voor de 100 m lange loopbrug die het Erasmus MC zal verbinden met de wijk Coolhaven. De brug moet twee verschillende buurten (een woonbuurt en een ziekenhuisomgeving) verbinden en zo deel uit maken van de looproute van het Museumpark tot aan het Coolhavenpark. Daarnaast is ook de context van de toekomstige gebruikers van belang: dit zullen onder andere familieleden van patiënten van het Erasmus MC zijn, die in moeilijke tijden over de brug lopen.
De Rotterdamse dichter Rien Vroegindeweij heeft hierover een gedicht gemaakt dat op de bovenzijde van de centrale kokerligger in het brugdek zal komen te staan.
De hoofddraagconstructie is een centrale stalen koker die continu door loopt. Hieraan zijn naar de zijkant uitkragende dwarsliggers bevestigd, die op hun beurt het dek dragen.

dec 05 In de BRUGGENSTICHTING YOUNG-bijdrage ditmaal aandacht voor de Jongeren Challenge die op 13 januari start op de Infratech. Jongeren worden uitgedaagd een bestemming te vinden voor dié boogbrug uit de Van Brienoordbrug die na de renovatie overblijft. (zie het artikel uit het afgelopen septembernummer)
Daarnaast aandacht voor de recordpoging van de studenten van de TU-Delft om een krattenbrug te maken die het bestaande overspanningslengterecord (26,29 m) van de studenten van de TU-Eindhoven zou moeten overtreffen. Gekozen is voor een boogbrug-type.
Een eerste poging mislukte door vervorming van de kratten aan de geboorte van de boog. Ook de tweede poging mislukte na 20 minuten, nu vanwege kipinstabiliteit van de boog.
dec 06

Nationale Staalprijs 2020

De Stichting Bouwen met Staal organiseert tweejaarlijks deze prijs voor staalconstructies in diverse categorieën, waaronder de categorie ‘Infrastructuur’ voor alle gerealiseerde bruggen en viaducten in de afgelopen twee jaar. De eer viel dit keer te beurt aan de Schuttebusbrug over de sporen van het Zwolse treinstation. Genomineerd zijn de Joop van der Reijdenbrug over de Oude Rijn bij Katwijk en de Lille-Langebrobrug uit Kopenhagen, waarbij Nederlandse staalbouwers veel inbreng hebben gehad.