dec 08 01Gouda, bekend van de markt met zijn prachtige stadhuis en de Sint Jan met zijn wereldberoemde gebrandschilderde ramen, heeft ook een historisch stadspark. Dit Van Bergen IJzendoornpark heeft mooie waterpartijen met rustieke bruggetjes. Twee van die bruggetjes, in de volksmond de trouwbruggetjes genoemd (er worden op en in de omgeving van deze bruggetjes veel trouwfotoreportages gemaakt), waren aan vervanging toe.
Uiteraard met behoud van de authentieke uitstraling. De leuningen van de beide bruggen waren samengesteld uit eikenhouten stammen. Bij het vervangen van de bruggen is er een nieuwe houtsoort toegepast: acariquara. Deze voor Nederland nieuwe FSC-hardhoutsoort komt uit de uitgestrekte bossen van het Amazonebekken. Het unieke van deze houtsoort is, dat het zeer goed bestand is tegen paalworm.
In Brazilië, het land van herkomst, wordt acariquara veel gebruikt voor palen in buitenconstructies, zoals pergola’s, hekwerken en telefoonpalen. In de gemeente Gouda wordt het toegepast vanwege de decoratieve vorm en de grote duurzaamheid. Gouda is hiermee de eerste gemeente die deze nieuwe houtsoort in bruggen toepast.