Presentatie ‘De Nederlandse Brug, 40 markante voorbeelden’
Op woensdag 28 oktober werd het door de NBS uitgebrachte boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ gepresenteerd in een middagsymposium, dat door vele belangstellenden uit overheid en bedrijfsleven werd bezocht. Het symposium vond plaats in het Bouwhuis te Zoetermeer. De gasten werden verwelkomd met een kopje koffie en een toepasselijk gebakje.
Het openingswoord werd gesproken door Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland.
Daarna sprak Jan de Boer, DeBoerDC en bestuurslid van de NBS over de totstandkoming van het project ‘De Nederlandse brug’, waarvan het thans verschenen boek deel uitmaakt. Met dit project wordt wederom getracht de belangstelling voor het bruggenbouwvak op te wekken. Het is dan ook de bedoeling dat de NBS een powerpoint presentatie zal maken ten behoeve van lezingen en presentaties bij diverse doelgroepen.
Dat een brug niet alleen een betrouwbare constructie moet zijn, maar ook de openbare ruimte op een esthetische manier kan vullen, werd op humoristische wijze benadrukt door Paul Wintermans van Quist-Wintermans Architecten.
Na de pauze vond een paneldiscussie plaats aan de hand van een aantal door Leo Wagemans naar voren gebrachte, commentaar uitlokkende, stellingen. In het panel zaten verder Jolande Baudet, Hoofd Civiele Techniek RWS DI, Gert Jan Vermeulen, Heijmans Civiel, Jil Ligterink, Van Hattum & Blankevoort en Willem Griffioen, Mercon Steel Structures.
Aan het eind van het symposium werd door Leo Wagemans het eerste exemplaar van het boek ‘De Nederlandse brug’ uitgereikt aan Cees Brandsen, HID van RWS DI. Althans dat was de bedoeling, maar toen het doek werd verwijderd van de lessenaar was er geen boek te zien! Gelukkig kwam de postbode het beloofde boek toch nog net op tijd brengen, maar hij gaf het niet af voordat Cees Brandsen voor ontvangst had getekend.
Onder het genot van een drankje en een hapje werd nog lang nagepraat.
Het boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ is onder leiding van Jan de Boer tot stand gekomen. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Thoth te Bussum. De teksten zijn geschreven door Elisabeth van Blankenstein, Jan van den Hoonaard, Frans Remery en Pieter Spits. De meeste prachtige foto’s zijn van Luuk Kramer. De grafische vormgeving is van Ronald Boiten en Irene Mesu.
Het boek bevat 208 bladzijden en is verkrijgbaar in de boekhandel en via NBS en kost € 29,95.
ISBN 978.90.6868.597.8
Liefdesbruggetje, romantiek midden in de hectiek
Het Sarphatipark in Amsterdam bestaat in 2010 precies 125 jaar. Een heugelijk feit voor dit bijzondere groen in de Pijp, een van de meest dichtbevolkte wijken van Nederland. Stadsdeel Oud-Zuid wil dit natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan, samen met het Wijkcentrum Ceintuur en Waternet. Het gemaal wordt dat jaar gemeentemonument en het jubileum is gevierd met allerlei activiteiten. Maar bovenal is het liefdesbruggetje weer in oude glorie hersteld. Het Liefdesbruggetje, zo genoemd omdat het een favoriete plek is voor het maken van trouwfoto’s. Je kunt hier over het park en de vijver uitkijken zonder de bebouwing te zien. Een romantische plek middenin een hectische stad. De voetbrug werd in 2009 door Haasnoot Bruggen herbouwd naar het oorspronkelijke ontwerp van rond 1880.
Strak tussen twee gebouwen
Strak ingeklemd tussen twee moderne appartementencomplexen loopt een brug waarvan de vormgeving letterlijk naadloos aansluit. Uitgevoerd in staal met Fiberline brugdekken en Fiberline roosters. Het hout is vanzelfsprekend 100% FSC. De RVS leuningen geven het geheel een strakke uitstraling.
Vakmanschap in vakwerkbruggen
In Rijnsburg is de nieuwbouwwijk Kleipetten in aanbouw. Een waterrijke wijk waar Haasnoot Bruggen verantwoordelijk is voor meerdere brugconstructies. De vormgeving en het materiaalgebruik van de bruggen is nauw verbonden met de directe omgeving. De meer traditionele woningen hebben kenmerkende overstekende daken waarin speelse houtconstructies zijn toegepast. De bruggen die bij deze woningen aansluiten zijn stalen vakwerkbruggen, waarbij de diagonalen bekleed zijn met hardhout en daardoor perfect aansluiten bij uitstraling van de dakconstructies. Kortom: echt een stukje vakmanschap.
Terug in de tijd met moderne technieken
In het Irispark (gemeente Oegstgeest) heeft in de Middeleeuwen een burcht gestaan, de Oudenhof van de Heren van Oegstgeest. De burcht was aan de zuidwestzijde toegankelijk via een toegangsbrug. Van deze brug zijn in het verleden funderingsresten teruggevonden die als een schets opgenomen zijn in een artikel uit 1941. Welkome informatie toen Oegstgeest plannen ontwikkelde om in het Irispark een brug en een vlonderpartij te realiseren. En een inspiratiebron voor Haasnoot Bruggen. Op basis van de oude schets werd een ontwerp gemaakt voor de funderingstukken. Ook de vormgeving en detailleringen van de leuningen geeft de gehele brug een middeleeuws karakter.
Een mijlpaal in Fiberline
De gemeente Gouda beheert ruim 400 bruggen. Grote en kleine. Voor de voet- en fietsbruggen schrijft de gemeente composiet brugdekken voor. Het is dan ook niet geheel onlogisch dat Haasnoot Bruggen haar 1.250ste brug juist in de gemeente Gouda realiseerde. Dat was in het jaar 2008, gezien de introductie door Haasnoot Bruggen van composiet brugdekken in 2001 een echte mijlpaal. Inmiddels wordt ruim 90% van de nieuwe bruggen voorzien van een composiet brugdek. Haasnoot Bruggen heeft zo samen met haar opdrachtgevers ontdekt dat het vervangen van hout door composiet brugdekken vele voordelen heeft.
Historische brug voor historische stad
Gouda, bekend van de markt met zijn prachtige stadhuis en de Sint Jan met zijn wereldberoemde gebrandschilderde ramen, heeft ook een historisch stadspark. Dit Van Bergen IJzendoornpark heeft mooie waterpartijen met rustieke bruggetjes. Twee van die bruggetjes, in de volksmond de trouwbruggetjes genoemd (er worden op en in de omgeving van deze bruggetjes veel trouwfotoreportages gemaakt), waren aan vervanging toe.
Uiteraard met behoud van de authentieke uitstraling. De leuningen van de beide bruggen waren samengesteld uit eikenhouten stammen. Bij het vervangen van de bruggen is er een nieuwe houtsoort toegepast: acariquara. Deze voor Nederland nieuwe FSC-hardhoutsoort komt uit de uitgestrekte bossen van het Amazonebekken. Het unieke van deze houtsoort is, dat het zeer goed bestand is tegen paalworm.
In Brazilië, het land van herkomst, wordt acariquara veel gebruikt voor palen in buitenconstructies, zoals pergola’s, hekwerken en telefoonpalen. In de gemeente Gouda wordt het toegepast vanwege de decoratieve vorm en de grote duurzaamheid. Gouda is hiermee de eerste gemeente die deze nieuwe houtsoort in bruggen toepast.
Derde prijs voor een eerste klas brug
De Vredeman de Vries Prijs voor Architectuur van de Provincie Fryslân is voor Friesland een belangrijke prijs. Het ene jaar gaat de prijs naar architectuur, het andere jaar naar vormgeving. De geselecteerde ontwerpen gaan als reizende tentoonstelling langs de gemeentehuizen in de Friese provincie. Ook het publiek wordt bij deze prijs betrokken Zo wordt er door de Leeuwarder Courant een publieksprijs uitgeschreven. In 2007 kreeg de verbindingsbrug in het Park Grootvijversbrug, ontworpen door tuin- en landschapsarchitect Wijbe de Vries en gebouwd door Haasnoot Bruggen, bij de lezers van de Leeuwarder Courant een derde plaats.
Binnen 24 uur overspannen
De voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuartweg en het gelijknamige bedrijventerrein in Amsterdam Zuid-Oost was aan vervanging toe. Maar hoe plaats je een nieuwe brug zonder al te veel overlast voor de metroreizigers? Dan ga je met Haasnoot Bruggen om de tafel zitten. Zo kwam Haasnoot Bruggen in contact met de gemeente Diemen en het Gemeentevervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB).
De nieuwe voetgangersbrug moest in verband met uitbreiding van het spooremplacement een grotere lengte krijgen dan de oude constructie. En veilig zijn. De nieuwe brugconstructie overspant nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor, zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant door gebruik te maken van geperforeerde platen. Samen met de verlichting voorkomt dit dat je het idee hebt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het gevoel van veiligheid. De draagstructuur van de brug en de trappen zijn geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.
Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen, het leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie kende een extreem korte doorlooptijd. Alle werkzaamheden zijn binnen 24 uur uitgevoerd. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.
Kenmerken van de brug:
Lengte brug inclusief trappen: 113,15 m
Breedte: 2,33 m
Bouwjaar: 2012
Materiaal funderingen: Staal en beton
Materiaal constructie: Staal
Materiaal brugdek en traptreden: Fiberline© HD planken
In Den Haag hebben eekhoorns hun eigen brug: de Faunapassage
In het Haagse Bos klimmen de eekhoorns niet alleen in bomen, maar tegenwoordig ook in een brug. Een brug van Haasnoot Bruggen. Den Haag draagt de natuur in de stad een warm hart toe. Daarom wilden ze eekhoorns en boommarters meer ruimte geven. Maar het Haagse Bos wordt omringd door drukke wegen. Om de dieren een veilige oversteek van en naar Clingendael en Meijendel te bieden, ontwierp Ingenieursbureau Den Haag (IbDH) een bijzondere brug; de Faunapassage. Haasnoot Bruggen heeft in opdracht van gemeente Den Haag het staalwerk in huis vervaardigd. En uiteraard de coördinatie, het transport, de fundering en plaatsing van deze brug verzorgd. Het gaat om een brug van slechts 60 cm breed maar wel 55 meter lang.
De inspiratie van een tweehonderd euro biljet
Grafisch ontwerper Robin Stam keek ruim twee jaar geleden eens aandachtig naar de eurobiljetten. ‘De bruggen op de biljetten zijn bedoeld als symbool van de nauwe samenwerking en communicatie tussen de Europese landen onderling en met de rest van de wereld. Maar die bruggen bestaan niet echt, ze zijn fictief,’ zegt Stam. ‘Het leek me leuk als je die toch zou kunnen maken. Dan loop je straks over de eurobruggen die iedereen in z’n zak heeft.’
Robin Stam kreeg in Spijkenisse de kans om zijn idee te verwezenlijken. In de nieuwe wijk Het Land waren zeven nieuwe bruggen nodig. Ook Haasnoot Bruggen werd geïnspireerd door deze Europese gedachte. En werkt daarom graag mee aan het kunstproject ‘Spijkenisser Eurobruggen’. In samenwerking met aannemingsbedrijf Gebr. Schouls en Waco Lingen Beton heeft Haasnoot Bruggen de brug van het tweehonderd eurobiljet gebouwd. De brug is volledig in staal uitgevoerd en werd medio oktober 2012 geplaatst.
Interview directie Haasnoot bruggen
Het is november 1962, het begin van een winter die later als legendarisch bestempeld zal worden. En de start van een bedrijf dat niet onopgemerkt zal blijven. Haasnoot Bruggen BV gevestigd in Rijnsburg. Een bedrijf, gespecialiseerd in het bouwen van prefab-, voet/fiets-, ophaal- en verkeersbruggen. Een bedrijf dat kwaliteit en innovatie hoog in het vaandel heeft staan. Al 50 jaar. Een mooie aanleiding voor een gesprek met het huidige management. Hoe kijken ze terug en vooral hoe kijken ze vooruit.
Introductie management team
Ingrid Haasnoot
”Nee, ik ben niet in de voetsporen van mijn vader getreden. Heb geen technische of bouwkundige opleiding”, aan het woord is Ingrid Haasnoot. ”Ik ben er eigenlijk ingerold. Mijn vader Jan Piet Haasnoot vroeg me in 1997 of ik bij hem wilde komen werken. Het bedrijf groeide en de organisatie moest in dit tempo meegroeien. Heb destijds de administratie geautomatiseerd, de personeelsafdeling opgezet en de ISO-certificering begeleid. Ik voelde me thuis in het bedrijf en ben gebleven. Natuurlijk ook leuk dat er nog een echte Haasnoot in het bedrijf zit.
Fred Floor
”Wat mij aanspreekt, is als ik ’s avonds de deur achter me dichttrek, dat ik kan zeggen: kijk, dat hebben we samen gemaakt”. Fred Floor, sinds 1999 bij Haasnoot Bruggen, is een echte techneut. Werkte eerst bij een trailerbouwer. ”Ik vind het een uitdaging om technieken uit andere sectoren toe te passen. Zo bouwen we hier bij Haasnoot Bruggen met innovaties die ook in andere branches worden gebruikt”.
Interview
Van Apple is bekend dat ze in een garage zijn begonnen, hoe is Haasnoot Bruggen gestart?
Projectleider:
Noem het een stukje toevallige timing. Midden jaren zestig van de vorige eeuw is in Nederland de aanloop ontstaan naar de waterrijke woonwijkjes. Woningbouwlocaties, de vinexwijken van die tijd. Toen was het modebeeld – wat je nu trouwens weer terugkrijgt – wijken te bouwen met allemaal kleine slootjes en over die slootjes moesten bruggen gebouwd worden. Daar paste de houten brug heel goed bij. Het bedrijf Haasnoot was toen net een paar jaar oud en kreeg het verzoek om die bruggen te bouwen.
Ingrid:
Dat was vanuit het grondwerkbedrijf Haasnoot. Mijn opa, Gijs Haasnoot, kreeg toen een opdracht om een brug te bouwen.
Projectleider:
Vanaf midden jaren 70 werd gezegd dat we een bruggenspecialist waren, omdat we in die tijd al vele houten bruggen gebouwd hadden. Eigenlijk waren we nog geen specialist, want naast de bruggenbouw was Haasnoot ook actief in de houten speeltoestellen. Maar we bouwden zoveel bruggen, het bedrijf was er zo op gefocust, dat we uiteindelijk de andere activiteiten hebben afgestoten. En we gingen het steeds meer uitbreiden; het hout zelf inkopen, de tekeningen zelf maken, ontwerpen maken.
Ingrid:
Met als gevolg dat we ook de combinatie hout/staal aan gingen bieden en we grotere constructies gingen bouwen. In 1997 is naast Haasnoot Bruggen dan ook een nieuwe werkmaatschappij opgericht, Haasnoot Constructies.
Projectleider:
Nu zijn we gericht op prefab constructies, dat betekent dat je de brug in grote mate hier in een van onze fabriekshallen moet kunnen bouwen. Om die brug dan vervolgens te transporteren en ter plekke te monteren. Die brug mag wel te groot zijn om in een keer te transporteren, maar hij moet dan wel zodanig demontabel zijn dat we hem in delen naar de plek kunnen brengen.
Een brug prefab construeren om vervolgens te transporteren en op de plaats van bestemming te monteren; daar is Haasnoot Bruggen uniek in?
Projectleider:
Een goed idee wordt altijd gevolgd, maar het is wel bij ons ontstaan. Het idee als we nou eerst die brug ’ns helemaal thuis in elkaar zetten en als het klaar is, gaan we naar de locatie toe en dan hoef je het alleen nog even op zijn plek te zetten. Uiteindelijk is die keuze gemaakt, een hele slimme keuze, ja.
Ingrid:
Zo kun je heel efficiënt werken. Daarin waren wij destijds wel vernieuwend, dat werd eigenlijk door andere bedrijven nog niet zo gedaan. En nog steeds is dit geen vanzelfsprekendheid.
Fred:
Wat je kunt constateren is dat we kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Dat kun je ook doen doordat je in een fabriek werkt. Hier heb je alle middelen, dus je hebt al het positieve uitgangspunt om alles kwalitatief hoogwaardig te fabriceren. En als je dan goede mensen hebt met gedegen opleidingen, dan kun je kwalitatief op een hoog niveau opereren. Zou je alles buiten maken, dan is dat veel moeilijker.
Projectleider:
Het verhaal van prefab werken wordt wel in de bouwkolom onderschreven, maar ik denk dat het nog veel te weinig gebeurt. Door de manier waarop de bouwwereld georganiseerd is, kan prefab niet altijd worden toegepast. Terwijl wij zeggen; als je het plan, die methodiek, iets anders inricht, zou je gewoon van standaardproducten gebruik kunnen maken.
Ingrid:
Dankzij die prefab aanpak kunnen we heel snel leveren. Je hebt eerder je brug van Haasnoot Bruggen, dan je nieuwe bankstel.
Projectleider:
Hangt af van wat voor materialen de brug gemaakt wordt en de goedkeuringstrajecten, maar het kan heel snel. Een eenvoudige houten brug, dat is een kwestie van dagen. Zitten er staalcomponenten in, dan kost het van starten tot realisatie zo’n 10 tot 12 weken. En inderdaad, als je een bankstel bestelt, dan is het ook vaak 12 weken.
Haasnoot Bruggen heeft de kunststofvezel in de bruggenbouw geïntroduceerd, kunnen we nog andere innovaties verwachten?
Projectleider:
Nieuwe ideeën doe je op door om je heen te kijken, met mensen om de tafel te zitten. Dat is letterlijk de manier waarop bij ons de kunststofvezels zijn terechtgekomen. Iemand liet ons het materiaal zien met de simpele vraag; is dit niets voor jullie? En wat wij door de jaren heen ook geleerd hebben, is goed te luisteren naar de beheerders van bruggen. We kenden dus het verhaal van de brugdekken, houten brugdekken, de gevoeligheid voor aantasting en het benodigde onderhoud daarbij. En toen kwam het glasvezelversterkte kunststof bij ons op tafel en dat bleek een groot succes. Dat was echt een innovatie van Haasnoot Bruggen.
Ingrid:
Destijds waren wij heel vernieuwend. Mensen zeiden; waar begin je aan. Nu is het in de bruggenwereld algemeen gebruikelijk en je ziet zelfs dat het ook in de ons omringende landen gebruikt wordt.
Projectleider:
Wat wij geleerd hebben is dat elk materiaal zijn eigen plek kent. Wij zijn begonnen met hout, daar is later staal bijgekomen en daar is nu ook composiet bijgekomen. Feitelijk zijn we als bruggenbouwer materiaal onafhankelijk. Wij kijken naar de situatie en kunnen de materialen dan combineren. En juist in het combineren van materialen vind je een optimum.
Arjan:
De ervaring die we met verschillende materialen hebben, heeft ertoe geleid dat we een nieuw brugtype introduceren: Thorca® genaamd. Een primeur in het jaar van ons 50 jarig bestaan! Thorca®, met name door Fred ontwikkeld – hij is de kartrekker als het om technische vernieuwingen gaat –,is ontstaan door onze uitgebreide materiaalkennis verder uit te bouwen. Het voordeel van Thorca® is dat je brugconstructies veel lichter en veel slanker zijn.
Fred:
We zijn begonnen met houten bruggen, voor grotere overspanningen zijn daar de stalen bruggen bijgekomen. En op een gegeven moment zijn we voor de duurzaamheid overgestapt naar composiet bruggen, maar composiet bruggen zijn anderhalf keer zo dik als stalen bruggen. Daarom introduceren we nu onze nieuwe Thorca® bruggen. Die zijn anderhalf keer zo dun als stalen bruggen. Onze Thorca® bruggen zijn uiterst slank, je ziet eigenlijk alleen een lijn lopen van de ene naar de andere oever.
Projectleider:
Zoals materialen moeten samenwerken, geldt dat ook voor ons. We zijn relatief gezien een kleine organisatie en als je dat soort ontwikkelingen wilt doen, dat soort materialen wilt toepassen, dan heb je partners nodig. Zo is Thorca® ontstaan.
Hoe bepalend is de wet- en regelgeving voor de toekomst van Haasnoot Bruggen?
Fred:
Daar kun je heel veel over zeggen. Rekenregels zijn een gegeven, daar moet je je aan houden. Ook als de regels veranderen. Dat gebeurt nu enigszins, de Nederlandse normen zijn eurocodes geworden. Europese normen, die zijn anders. Wat ook lastig is, is als je met iets volkomen nieuws komt, dan sluit dat niet aan bij de regels en voor composiet geldt dat in het bijzonder. Dus vooroplopen, wat we doen, met iets nieuws komen, betekent ook wel dat het lastig is. Aan de andere kant geeft het ook veel ruimte voor innovaties.
Welke rol speelt Haasnoot Bruggen in het contact met opdrachtgevers en beheerders?
Projectleider:
Wij willen partner van onze opdrachtgevers zijn. Het is veel te vaak zo dat de opdrachtgever aan de ene kant van de tafel zit en de opdrachtnemer aan de andere kant. Terwijl als de brug klaar is, ligt-ie in de openbare ruimte en is die brug van ons allemaal. Wij gaan daarom veel liever aan de kant van de opdrachtgever zitten. Als partner, als adviseur, om mee te blijven denken en te zorgen dat er een goed product in die buitenruimte komt te liggen.
Ingrid:
Persoonlijk contact met onze opdrachtgevers, met de beheerders van bruggen is dan ook heel belangrijk. Daarom organiseren we al jaren klantendagen waarop we iedereen uit onze doelgroep uitnodigen. Dat wordt heel goed bezocht. Niet alleen is het altijd gezellig, het is voor ons ook een platform om innovaties te delen.
Bruggenbouwen is een vak, maar hoe houd je je vakmensen in huis?
Ingrid:
We hebben allemaal hoogopgeleide productiemedewerkers. Hoogopgeleid in de bruggenbouw. Waarbij we streven naar inwisselbaarheid, zodat de man van het hout ook metaal kan doen en andersom. Dat iedereen kan meewerken. We hebben zo’n 45 medewerkers, met leerlingen erbij. Je ziet dat we een heel vast team hebben, bij Haasnoot Bruggen is het verloop heel klein. Mensen die ooit als leerling kwamen, zijn nu getrouwd, hebben kinderen en werken nog steeds bij ons. Daar doen we ook veel aan. Zoals zorgen voor een goede werksfeer en bieden van aantrekkelijke opleidingsmogelijkheden.
Projectleider:
Die opleidingen geven we voor een deel zelf, want het vak bruggenbouwen staat bij scholen niet op het rooster. Een lasser of een timmerman weet maar ten dele waaraan hij begint. Een brug, daar zitten componenten bij die je niet gewend bent. Hoe je een brug bouwt, kun je alleen maar in de praktijk leren. Vandaar dat we veel in huis doen.
Fred:
Wij zorgen dat hier intern cursussen gegeven worden, je kunt allerlei diploma’s halen op verschillende niveaus. Zo hebben onze timmermannen lasdiploma’s. Dus als wij te weinig capaciteit in de metaal hebben, dan kunnen we medewerkers uit ’t hout inzetten. Onze medewerkers groeien door. Sommigen zijn 10 jaar in dienst en hebben 10 diploma’s. Ontwikkelen zich door tot lascoördinator of lasinspecteur.
Ingrid:
Je ziet ook in de regio dat dat herkend wordt. Bovendien zijn we een Erkend Leerbedrijf. We hebben ook nooit problemen gehad om mensen te vinden. We hebben dagelijks contact met de werkvloer. Er zijn geen drempels, dat merk je. We drinken met z’n allen een borrel aan het eind van de week.
Projectleider:
Wij nemen ook onze verantwoordelijkheid, leveren een bijdrage aan het onderwijs. Om jonge mensen in staat te stellen een goede start te maken in hun werkzame leven. Die verantwoordelijkheid hebben we altijd genomen.
Als we het over de komende 50 jaar hebben, hoe zien jullie de toekomst?
Fred:
Ik denk dat je in tijden als deze, van crisis, moet investeren. Als je niet investeert ga je hard achteruit. De spirit in het bedrijf is heel erg goed en door te investeren laat je zien dat je optimistisch blijft naar de toekomst, dat motiveert mensen. Zo kom je straks sterker uit de crisis. Bij de opdrachtgevers merk je dat kennis verdwijnt, terwijl regelgeving en normen steeds ingewikkelder worden. Ook daarom moet je blijven investeren. Want over een paar jaar zijn alleen de echte specialisten nog over.
Projectleider:
Wij hebben bewust de keuze gemaakt om juist nu tijd en geld te investeren, om ontwikkelingen te initiëren, zoals met Thorca®. Omdat als je nu innovatief bent en de markt trekt aan en die markt kent je vernieuwingen, dan ben je aantrekkelijk voor je klanten. Eigenlijk was dat een heel logische keuze. Grofweg 10 jaar geleden zijn we onze innovatieve weg ingeslagen. Hebben een nieuw pand gebouwd en toen is ’innovatief zijn’ in onze genen terechtgekomen. Innovatie maakt je als bedrijf relevant, ook voor de volgende 50 jaar.
LET OP! Dit artikel is om redenen aangepast.
PDF document is niet meer digitaal beschikbaar
Vab aannemingsbedrijf naar bruggenspecialist
Toen in november 1962 sneeuwvlokken de winter aankondigden, leverde Gijs Haasnoot zijn eerste werk op. In augustus 1962 had hij, als beginnend aannemer, de aanleg en het asfalteren van een weg aangenomen (langs het toenmalig seminarium Leeuwenhorst in Noordwijkerhout). Niet alleen de strenge winter van 1962 speelde Gijs Haasnoot parten, het kon in die tijd ook gebeuren dat hij grote moeite had om asfalt te betrekken. De aannemerij was toen nog een gesloten bolwerk. In april 1963 kwam er een einde aan de nu als legendarisch bekendstaande winter. Gelukkig maar, want na vier maanden gedwongen niets doen was de kas leeg en de wanhoop groot. En de redding nabij. Gijs werd namelijk belangeloos geholpen door Cor de Groot (type ruwe bolster, blanke pit), transporteur uit Voorschoten. Het was deze Cor de Groot die voor Gijs Haasnoot bij leveranciers garant stond.
In de zomer van hetzelfde jaar deed Jan Piet Haasnoot eindexamen MULO. De boeken werden opgeborgen en Jan Piet besloot, samen met zijn twee jaar oudere broer Paul, het bedrijf van vader Gijs te gaan versterken. Met schop en kruiwagen. Helaas moest Paul het gereedschap al spoedig verruilen voor de wapenen, de dienstplicht riep. Maar Jan Piet kon op zijn post blijven. Door een besluit van toenmalig minister Boogaard kregen bouwvakkers, geboren na de oorlog, vrijstelling om Nederland te helpen opbouwen. Kortom; B.V. Aannemingsbedrijf Haasnoot was een feit.
In 1975 was het bedrijf uitgegroeid tot een algemene aannemerij. Aannemingsbedrijf Haasnoot hield zich bezig met het maken van gebouwen en bruggen, het aanleggen van straten en rioleringen, het metselen van putten etc. Vanuit verschillende locaties in Oegstgeest. Eerst vanuit huis, toen onder andere vanuit een garagebox. Maar ook deze locaties werden te klein. Een eigen pand, gebouwd aan de Blokmakerstraat 8 te Katwijk bood uitkomst. Omdat de nadruk steeds meer op het bouwen van brugconstructies kwam te liggen, werd al snel verhuisd naar de Lageweg 25 in Katwijk. Haasnoot Bruggen heeft hier 25 jaar gewerkt.
In 2000 was het aannemersbedrijf veranderd in een fabrieksmatig opgezet bedrijf waar elke dag bruggen gemaakt werden. Waren het eerst uitsluitend hardhouten bruggen, in 1997 ging Haasnoot Bruggen ook bruggen in staal uitvoeren. En in het jaar 2000 zelfs in composiet. Kunststof composieten zijn glas- en koolstofvezels die gevat zijn in een hars. Het wordt alom toegepast in de luchtvaart, recreatieboten en transport. In de bouw en infra was het nog een vrijwel onbekend materiaal. Haasnoot Bruggen introduceerde het composiet materiaal in de bruggenbouw. Het werd een groot succes en sinds 2000 wordt composiet veelvuldig in de bruggenbouw toegepast. Mede dankzij deze ontwikkeling is Haasnoot Bruggen steeds meer overgaan tot het fabrieksmatig produceren van bruggen. In 2004 heeft Haasnoot dan ook een nieuwe fabriek laten bouwen in Rijnsburg; de eerste en, tot nog toe, enige bruggenfabriek van Nederland.
Bij Haasnoot Bruggen werken Bruggenbouwers in hart en nieren. Vandaag de dag circa 45 medewerkers, van wie zo’n 33 in de productie en 12 op kantoor als directie, ingenieurs, administratie en werkvoorbereiding. Iedere dag werken de mensen van Haasnoot Bruggen met veel plezier aan het ontwerpen, bouwen en plaatsen van bruggen in hout, staal en composiet.
Haasnoot bruggen, 50 jaar innovatief
door A. de Korte
1962, de firma Haasnoot bouwt haar eerste brug. Het begin van wat we nu Haasnoot Bruggen BV noemen. In 50 jaar uitgegroeid van bruggenbouwer tot bruggenspecialist. Haasnoot Bruggen ontwerpt, bouwt en plaatst een grote verscheidenheid aan bruggen. Van prefab- en voet/fietsbruggen tot ophaal- en verkeersbruggen. Uitgevoerd in een veelheid aan materialen. Van tropisch hardhout (met FSC-keurmerk) en metaal tot composietmaterialen.
Gemeenten, waterschappen, architecten, provincies, particulieren, aannemers, ingenieursbureaus en projectontwikkelaars; vele opdrachtgevers hebben de weg naar Haasnoot Bruggen weten te vinden.
En weten te waarderen. Vanwege de efficiënte aanpak. Zo produceert Haasnoot Bruggen fabrieksmatig vanuit drie moderne fabriekshallen. Eén voor hout, één voor metaal en één voor composietmaterialen. En van A tot Z in eigen beheer. Zoals het maken van tekeningen en berekeningen, het verzorgen van het heiwerk tot en met het transport en het plaatsen van de bruggen. Wat er in 50 jaar niet allemaal kan gebeuren.
Het bedrijf heeft thans 45 medewerkers en de directie bestaat uit Jan Piet Haasnoot, ing Arjan Bakker, ing Fred Floor en Ingrid Haasnoot.
Enige belangrijke data:
1962 Oprichting Aannemersbedrijf Haasnoot, later Haasnoot Bruggen BV
1997 Haasnoot Bruggen ontvangt ISO Certificering
1997 Toevoeging staalconstructiebedrijf aan bruggenfabriek onder de naam Haasnoot Constructies BV
1998 FSC gecertificeerd, primeur in de branche Haasnoot Bruggen was in 1998 als eerste in de branche FSC gecertificeerd. Sinds 2005 werkt Haasnoot Bruggen uitsluitend met FSC-hout.
2001 Introductie composiet brugdekken (Fiberline®) Haasnoot Bruggen gebruikte als eerste in Nederland/Europa/wereld vezelversterkt kunststof als materiaal in de bruggenbouw. Inmiddels wordt ruim 80% van de nieuwe bruggen die Haasnoot Bruggen bouwt voorzien van een Fiberline brugdek.
2004 Opening nieuw fabriekcomplex Haasnoot Bruggen De complete productie van alle Haasnoot bruggen onder één dak.
2004 Wereldprimeur: eerste composiet brug zonder profielen
2005 Oprichting Haasnoot Composieten BV. Samenbundeling van kennis en ervaring op het gebied van bruggenbouw met composietmaterialen.
2007 Wereldprimeur: grootste koolstof brugoverspanning. Haasnoot Bruggen levert in opdracht van de gemeente Dronten de eerste volledig zelfdragende kunststofbrug ter wereld.
2007 Haasnoot Bruggen introduceert Fiberline brugdek geschikt voor verkeersklasse 300
2007 Haasnoot Bruggen realiseert in Gouda de 1.250ste brug met Fiberline brugdek
2011 Haasnoot Bruggen treedt toe tot de Raad van Advies van de Nederlandse Bruggen Stichting (NBS)
2012 Oprichting Qlabs Industries BV (voorheen Haasnoot Composieten BV)