Bruggendag 2018

Thema:BRUGGEN ALS LANDMARK

aanmeldenKlik op de ronde button om u aan te melden.

Uitnodiging

Locatie : Auditorium van Rijkswaterstaat Westraven, Griffioenlaan 2, 3526 LA Utrecht
Parkeren : P + R Westraven à € 4,70 per dag voor openbaar vervoer en/of routebeschrijving, zie: www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/innovatie-enduurzame-leefomgeving/lef-future-center/contact.aspx

Datum: donderdag 15 maart 2018
Tijd : 12.00 uur tot 18.00 uur
Toegangsprijs:

• (bedrijfs)begunstigers van de Bruggenstichting à € 85,- (ex. btw),
• leden van IABSE, Bouwen met Staal en Betonvereniging à € 105,- (ex. btw),
• overige belangstellenden à € 145,- (ex. btw)
• begunstigers -gepensioneerd- van de Bruggenstichting à € 35,- (incl. btw),
• studenten/docenten à € 10,- (incl. btw)
• Constructeurs krijgen bij deelname aan de middag 1 kennispunt voor het Constructeurregister.

 Programma

12.00 uur | Ontvangst met een broodje en een drankje bij het Auditorium  
12.45 uur | Opening Bruggendag 2018 met als thema “Landmarks”
Door dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e en vice-president IABSE.

plaatje 03

13.00 uur | Renovatie van een monument
door ir Dick Schaafsma, adviseur Rijkswaterstaat GPO afdeling bruggen en viaducten
In 1936 werd de gierpont tussen Lent en Nijmegen vervangen door de grootste boogbrug van Europa: de Waalbrug bij Nijmegen. Sindsdien is de brug verminkt in de oorlog, het toneel geweest voor heldendaden en een Rijksmonument geworden. Dat wil niet zeggen dat de brug na 80 jaar met pensioen kan gaan. Recent zijn er grote plannen om de brug geschikt te maken voor de komende 80 jaar!
plaatje 01
13.30 uur | Een nieuwe brug in Utrecht
door Edwin Schepers, projectmanager HSM Steel Structures
Recent is de spoorbrug UtARK succesvol tussen twee bestaande bruggen in geïnstalleerd. Gebruikelijke methoden van installeren zoals het compleet invaren of het inhijsen waren bij deze installatie geen opties. Deze spoorbrug moest namelijk tussen twee bestaande bruggen in worden geparkeerd, op slechts 20cm van de bestaande spoorbrug. Samen met het managen van de vele stakeholders gaf dit een mooie uitdagingen.
plaatje 02
14.00 uur | Pauze  
14.30 uur | Het ontwerpen en construeren van markante bruggen
door prof. dr Mike Schlaich, schlaich bergermann partner
Nieuwste landmark voor New Delhi. De in aanbouw zijnde Yamuna tuibrug wordt een belangrijke verbinding tussen Wazirabad en de binnenstad. Het is een technisch gecompliceerde en uitdagende brug. Specifieke eisen aan de brug komen o.a. voort uit de gestelde esthetische eisen én uit het verkrijgen van het benodigde draagvlak onder de bevolking. Het ontwerp, de bouw en lokale uitdagingen zullen worden toegelicht en geïllustreerd.
plaatje 04
15.15 uur | Omdat het niet anders kon, de missie van de architect als brugontwerper
door René van Zuuk, René van Zuuk Architecten
Behandeld worden vier verschillende bruggen waarbij de stedenbouwkundige randvoorwaarden bepalend zijn geweest voor de fundamentele keuzes in het ontwerpproces. De vormgeving en de constructieprincipes vullen logisch de overgebleven ruimte. De ontwerpen zijn verrassend en hebben een helder principe. De bruggen zijn functioneel maar ook iconisch.

plaatje 07

15.45 uur | Pauze  
16.15 uur | Talent in aantocht, studenten pitchen hun afstudeerwerk onder leiding van ir. Joris Smits, architect RHDHV / TU Delft
De “Bridge Design Studio” is de nieuwste loot aan de stam van de Bridge Design Group van de TU Delft. Afstudeeronderwerpen in de studio variëren van brugontwerpen over de Maas in Rotterdam, topological optimization als  ontwerpmethodiek voor een voetgangersbrug in Amsterdam, hybride brugconstructies in glas en VVK, bio-composite als constructiemateriaal voor een voetgangersbrug én ook nog het winnende (en gerealiseerde) ontwerp van een studentenprijsvraag.
plaatje 05
16.45 uur | Sprong over het IJ
door drs Bas Boeker, projectmanager Javabrug ,gemeente Amsterdam
In de zomer van 2017 is het voor Amsterdam historische besluit genomen om een langzaam verkeers- brug te realiseren over het IJ. Hiermee wordt Amsterdam-Noord verbonden met de rest van de stad. Maar wel over één van de drukste vaarwegen van Nederland midden in het centrum van de stad. In deze bijdrage zal worden ingegaan over het proces om te komen tot deze brug: op welke wijze gaat Amsterdam deze sprong maken.
plaatje 06
17.15 uur | Conclusies en afsluiting
door de dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e
 
17.25 uur | Borrel  

 

banner

 

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn