Call for Papers Symposium Fiets+Voetbruggen op 14 november 2024

ReepBridge Kortrijk


Het Platform Fiets+Voetbruggen organiseert het 10de symposium over fiets- en voetbruggen voor u en door u als spreker.

Aanmelden als spreker vóór 1 juni a.s.

Save the Date!

Bruggenfestival logo

Jaarbeurs Utrecht op 20 maart 2025

11e BRUGGENDAG - 14 Maart 2024

BETEKENISVOLLE BRUGGEN

De kracht van een waardevol ontwerp

Locatie: Koninklijke Jaarbeurs, Jaarbeursplein 6 3521 AL Utrecht

Datum: Donderdag 14 maart 2024

Tijd: 11.45 uur tot 18.00 uur

Klik hier voor de presentaties en foto's

Symposium Fiets+Voetbruggen 

• 12.45 uur Opening
Edwin Megens en Joris Smits
Edwin is voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen en architect bij StudioSK-Movares.
Joris is ook dit jaar dagvoorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen en is partner/architect bij Ney & Partners Nederland en universitair hoofddocent ‘Bridge Design’ aan de TU Delft.

• 13.00 uur Van Arkene fiets- en voetgangersbrug, Arquennes, BE
Marijn Laethem, Bureau Greisch

Een nieuwe cortenstalen brug voor voetgangers, fietsers en ruiters completeert het netwerk van langzaam verkeerpaden door het dorp Arkene. Bijzonder is dat de nieuwe brug volledig op de overgebleven steunpunten van de voormalige spoorlijn n°141 gefundeerd is. Het ontwerp is met veel respect voor de overblijfselen van het oorspronkelijke kunstwerk uitgewerkt, waardoor de brug naadloos opgaat in het landschap. Een hedendaagse en fijnmazige stalen staafnetligger, in combinatie met een hardhouten brugdek vormen een poëtische verwijzing naar de oude spoorbrug.

• 13.30 uur Torsiestijve schommelbrug Van Leeuwenhoekpark, Delft, NL
Jurgen Voermans, Royal HaskoningDHV

We nemen u mee naar Nieuw Delft waar de transformatie van de spoorzone tot een bruisende leefomgeving plaatsvindt. Een van de hoogtepunten in het ‘Van Leeuwenhoekpark’ dat momenteel bovenop de nieuwe spoortunnel verreist is een torsiestijve schommelbrug. In deze presentatie verkennen we het boeiende proces van het vertalen van het architectonische ontwerp naar een maakbaar en veilig constructief ontwerp. Ingegaan wordt op diverse ontwerpuitdagingen: het slanke ontwerp in relatie tot comforteisen en de krachten die voortkomen uit de schommels onder de brug.

• 14.30 uur Circulaire Brug Asterpad, Buiksloterham, Amsterdam, NL
Jan Grit, Volker Wessels

De transformatie van Buiksloterham van een industrieel bedrijventerrein naar een duurzaam woon-/ werkgebied vordert gestaag. In de Buiksloterham staat circulair bouwen centraal. Het doel is om de fiets- voetgangersburg te bouwen uit gebruikt materiaal. Gemeente Amsterdam en Van Hattum en Blankevoort pakken dit werk samen als bouwteam op. Het verzamelen van de bouwmaterialen en het ontwerp gaan hand in hand. Graag delen wij de door ons opgedane inzichten in de praktijk van het samenwerken aan een volledig circulaire brug. 

• 15.00 uur Himmelhausmattesteg webnethangbrug, Emmental, CH
Fabian Graber (in het Engels), Jakob Rope Systems

Deze moderne en elegante hangbrug met een totale lengte van 25,8 meter werd geopend in november 2020 en maakt het voor voetgangers en fietsers mogelijk om de rivier de Trub, gelegen in Trubschachen in de Zwitserse Emmental regio, over te steken. Het is de eerste keer dat een hangbrug wordt opgehangen aan een roestvaststalen staalkabelnet in plaats van traditionele ophangingskabels.

• 16.00 uur Productie- en vergunningsproces Zonnewendebrug, Amsterdam, NL
Maikel van As, Ingenieursbureau Amsterdam

Het toepassen van innovaties kent altijd risico’s, daar hoef je niet voor weg te lopen zolang je ze kan beheersen. Bij het project Zonnewendebrug is in een vroeg stadium de keuze gemaakt om een samenwerking met de firma MX3D aan te gaan, bekend van de stalen 3D-geprinte ‘brug’ in Amsterdam die niet als brug geclassificeerd mocht worden. De Zonnewendebrug daarentegen is een ‘echte’ brug met 3D-geprinte constructieve balusters en een boeiend productie- en vergunningsproces.

• 16.30 uur Brug Kop Weespertrekvaart, Amsterdam, NL
Syb van Breda, Syb van Breda & Co Architects

Deze brug maakt optimaal gebruik van een aantal bijzondere randvoorwaarden: maximaal 5 meter hoge doorvaartopening, minimale impact op het natte profiel van de Vaart, een bescheiden uitstraling en een hoge duurzaamheidsambitie. Door de beperkte doorvaarthoogte hoeft het val slechts 18º open. De brug is gemaakt van cortenstaal en grotendeels gerecycled beton. De aandrijving is met een dubbele elektromechanische actuator, een primeur in Nederland. De footprint van de brug (materiaal en energiegebruik) is hiermee minimaal. De brug is momenteel in aanbouw.

  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7311_lunch__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7319_word_vrijwilliger__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7333_het_publiek__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7334_het_publiek__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7338_Joris_Smits__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7343_Joris_Smits__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7347__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7351_Joris_Smits__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7360_Marijn_Laethem__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7364_Marijn_Laethem__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7374_Marijn_Laethem__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7379_Paul_van_Ree__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7392_Jurgen_Voermans__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7393_Jurgen_Voermans__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7395_het_publiek__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7399_pauze__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7402_Jan_Grit__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7404_Jan_Grit__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7407__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7413__Reinier_van_der_Weij__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7416_vragensteller__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7421_draadnetwerk_van_Jakob_AG__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7431_Fabian_Graber__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7435_Fabian_Graber__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7438_Maikel_van_As__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7443_Maikel_van_As__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7448_architect__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7452_Syb_van_Breda__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7455_Syb_van_Breda__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7461_Syb_van_Breda__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7462_Syb_van_Breda__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7466_Joris_Smits__
  • Symposium_2023_cr_GJL_231102_7469_Joris_Smits__
 

Grensverleggend bruggen bouwen
over materiaalgebruik, vakmanschap en globalisering

Kijk hieronder voor de presentaties en foto's

Singelparkbruggen Leiden

Symposium Fiets+Voetbruggen op 10 november 2022.

We kijken terug op een geslaagde middag.

Lees verder om de presentaties en foto's te kunnen zien.

Thema: EEN BRUG NAAR DE TOEKOMST

presentatie van het boek Bruggen over de Maas

We kunnen terugkijken op een geslaagde Bruggendag op 12 mei jl. in de Jaarbeurs in Utrecht.
Mooie en diverse onderwerpen zijn aan de orde geweest.
We hebben een kleine foto impressie voor u klaar gezet....

De ontbrekende presentaties worden binnenkort op de website toegevoegd.

Op 3 oktober 2019 vond de allereerste excursie van de Bruggenstichting Young plaats: een spannende middag voor het kersverse bestuur. Blij waren we dan ook dat het enthousiasme voor deze excursie vanuit allerlei richtingen kwam: van jonge studenten tot de lang werkenden en alles er tussenin.

Allereerst verzamelden we ons in “de Rotterdam” van Rem Koolhaas waar we een fantastisch uitzicht op de Nieuwe Maas met al zijn bruggen hadden. Het beste uitzicht hadden we echter op het onderwerp van de dag: de Erasmusbrug. Misschien is dit wel de meest iconische brug van heel Nederland. Behalve een architectonisch hoogstandje zit het ontwerp ook technisch bijzonder in elkaar.

Na een kort inleidend praatje van het bestuur trapte Jaco Reusink van Ingenieursbureau Rotterdam de dag af. Hij vertelde ons allereerst over de werkzaamheden van Ingenieursbureau Rotterdam in het algemeen. Onder andere hun inzet voor de CUR-aanbeveling 124: “Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden” kwam naar voren. Daarna spitste de presentatie zich toe op het ontwerpproces van de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa: de Erasmusbrug. Het ontwerpproces ging gepaard met complexe uitdagingen die voortkwamen uit de wensen van de architect (Ben van Berkel) en de randvoorwaarden waaraan het ontwerp moest voldoen. Een voorbeeld hiervan is de knik die in het val verwerkt zit: technisch ingewikkeld, maar architectonisch gezien natuurlijk prachtig.

Na de presentatie begaf de groep zich, inmiddels in tweeën gesplitst, zich het druilerige weer in om alles eens in het echt te bekijken. Één groep startte de rondleiding in de basculekelder, terwijl de andere groep het bedienhuis ging bekijken.

De grootste en zwaarste basculekelder van West-Europa is natuurlijk indrukwekkend om te zien. Nog indrukwekkender is het wanneer deze bascule in beweging komt tijdens een rondleiding. Dat geluk (of timing) hadden wij als groep! Staand op de balkons met roostervloer tegen de wand van de basculekelder konden we van wel heel dichtbij aanschouwen hoe het bewegingswerk in actie kwam.

Natuurlijk kan ook de (netwerk)borrel niet ontbreken. Om de middag af te sluiten werd, wederom met prachtig uitzicht op de Erasmusbrug, het glas geheven op een geslaagde eerste excursie.

In het bijzonder willen we Jaco Reusink, René Plug en Patrick Keehnen van Ingenieursbureau Rotterdam bedanken voor het verzorgen van deze interessante middag.

Hopelijk tot de volgende excursie!

Innovatief, voorspellend en kostenbesparend onderhoud in de praktijk

7 juli 2021

12.30 - 13.30 uur

Online

Samen met Platform Bruggen organiseren we maandelijkse terugkerende online lunchlezingen rondom het onderwerp ‘levensduurverlenging van bruggen’. In de reeks komen innovatieve inzichten en praktijkvoorbeelden aan bod. Deze eerste betreft een een praktijk casus: de renovatie van de Stationsdraaibrug te Middelburg.

De reeks lunchlezingen wordt na de zomer vervolgt!

Meer info en aanmelden

 

 

Symposium "Fiets+Voetbruggen"
2 november 2023

 Eefde fietsbrug N348

Het Platform Fiets + Voetbruggen organiseert het 9de symposium over fiets- en voetbruggen voor en met u als spreker.

Opzet van het symposium:

  • inhoudelijke presentaties van opdrachtgevers, architecten, constructeurs, aannemers, enz.
  • na elke voordracht is er gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen
  • elk onderwerp over fiets-voetbruggen mag aan bod komen, mits kennisoverdracht leidend is

aanmeldenBruggendag

Datum: Donderdag 11 maart 2021
Locatie: Online
Techniek: YouFacilitate
Tijd: 13.30 uur tot 16.45 uur
Toegangsprijs: Gratis

Constructeurs krijgen bij deelname aan de middag 2 kennispunten voor het Constructeursregister

uitnodiging mini

IABSE is de internationale vereniging voor ingenieurs, actief in de sectoren van de bruggenbouw, grote gebouwen en civiele constructies.
De Belgische en Nederlandse afdelingen organiseren jaarlijks het grote IABSE Congres. Afgelopen jaar is dit in Gent - Belgie gehouden.
Een dergelijk congres is een perfecte gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen, het leggen van contacten en het zichtbaar maken van de lokale bouwsector bij de honderden nationale en internationale deelnemers.
meer informatie over IABSE op de website: https://iabse.org

Contactpersonen:

Hans de Backer

Bert Hesselink (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - +31 6 5109 3972)

Symposium 2020

Introductie

Het Symposium Fiets- en Voetbruggen op donderdag 12 november ging dit jaar online. Bijna tweehonderd beheerders, aannemers, ontwerpers en andere geïnteresseerden deden mee. Het symposium werd georganiseerd door het platform Fiets- en Voetbruggen namens de Nederlandse Bruggenstichting en Platform WOW.

MX3D brug, ontwerp Joris Laarman Lab/Arup. Fotografie BrunoPress

Tergblik op het 7e symposium 11 november 2021

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 door de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

PRESENTATIES NU OOK TE DOWNLOADEN, ZIE VERDER IN DIT ARTIKEL!

5e symposium Fiets+Voetbruggen 7 november 2019

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 onder auspiciën van de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

brugKatwijk

• 12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Dagvoorzitter is Joris Smits, Architect en Brugontwerper bij Ney & Partners Nederland, hoofd van de Bridge Design & Research Group aan de TU Delft.

• 13.00 uur Integraal lichtontwerp – de kracht en de mogelijkheden van goede verlichting
Door Marion Kresken, ipv-Delft.
Vaak wordt de verlichting van een brug pas op het laatste moment meegenomen bij een ontwerp wat al grotendeels is afgerond. Dat is een gemiste kans. Licht kan van grote betekenis en een waardevolle toevoeging bij het ontwerpen van fiets+voetbruggen zijn. Laat u tijdens deze presentatie inspireren over de kracht en de mogelijkheden van een goed lichtontwerp.

• 13.30 uur Brug tussen Katwijk en Oegstgeest, keuzes die leidden tot een uniek concept
Door Syb van Breda, Syb van Breda &Co.
De brug ligt op enkele kilometers van de kust in een open omgeving, dus de winddruk is hoog. De Rijn is ter plekke zo smal dat de doorvaart in beide richtingen in het midden van het water moet komen. Het enige model dat mogelijk bleek, was een draaibrug, maar dan wel een asymmetrische met een uitzonderlijk lang en slank uitkragende val en een unieke balancering met een hoge pyloon.
De pyloon suggereert eerder een verticale opening dan een horizontale. Des te groter is de verrassing als pyloon en dek spectaculair om een onzichtbare as gaan draaien.

• 14.30 uur Biocomposiet fietsbrug Risumasyl (Friesland), werken aan de klimaatopgave
Door Rinze Herrema, Witteveen+Bos
Op weg naar een volledig circulaire economie, slaat provincie Fryslân een innovatieve weg in met een biocomposiet fietsbrug van vlas en hars over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl. Welke kansen zijn benut en welke hindernissen heeft bouwteam DRIVE overwonnen om deze eerste biocomposiet brug in het openbare wegennet te realiseren?

• 14.50 uur Podiumbrug Bocholt, versneller van een gebiedstransformatie
Door Edwin Thie, Arup
Het voormalige industriegebied van de stad Bocholt wordt omgebouwd tot een nieuwe, bruisende wijk. De uitdaging was om samen met stedenbouwkundige- en landschapsarchitecten te zoeken naar een
geschikte oplossing met de meeste gedeelde waarde. De technische uitdaging lag in het realiseren van het architectonische beeld met weervast staal en het beheersen van de beleving van trillingen door voetgangers. De brug was de eerste in Duitsland met een verlijmd glasvezel versterkt kunststof dek.

• 15.10 uur VVK brugontwerp voor Additive Manufacturing
Door Bart-Jan van de Gaag, RHDHV
De mogelijkheden van Additive Manufacturing worden steeds groter en uitgebreider wat ervoor zorgt dat ontwerpers en ingenieurs kunnen denken in nieuwe mogelijkheden. Wat betekent dit voor het
ontwerpen en produceren van bruggen? Middels case studies zal deze presentatie gaan over de uitdagingen van automatisch ontwerp en productie van een vezelversterkte kunststofbrug.

• 16.00 uur Fietsostrada Antwerpen-Lier. Een staalharde keuze: beton, composiet of toch weer staal?
Door Tina Caers (provincie Antwerpen), Geert Siereveld (Composite Structures), Hannes Van de Casteele (Janson Bridging)
Provincie Antwerpen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een echte bruggenbouwer om fietssnelwegen naar een hoger niveau te tillen. Zij kozen voor staal of voor glasvezelversterkte kunststof.
De presentatie richt zich op enkele praktijkvoorbeelden waar de afweging en keuze van het ontwerp wordt toegelicht en waarbij de inzichten die tijdens ontwerp en bouw zijn verkregen, worden gedeeld. Glasvezelversterkte kunststofbruggen zijn in Vlaanderen relatief nieuw.

• 16.30 uur Clausbrug Dordrecht, uitdagingen bij het integrale ontwerp
Door Britte van Kortenhof, Iv-Infra
De brug heeft een lengte van 140m en bestaat uit 2 stalen aanbruggen met een beweegbaar deel van ruim 45m lengte. Het beweegbaar is uitgevoerd als een basculebrug met scharnierende ballastmast en pendelstaaf, en wordt elektrohydraulisch aangedreven. Het architectonische ontwerp van de brug is zeer bijzonder en heeft tijdens het DO-ontwerp geleid tot de nodige uitdagingen.

BrugLandgraaf

Foto's van Gert Jan Luijendijk en Ciska Klooster

  • CK-5669_Edwin_en_Joris
  • CK-5673_Marion_Kresken
  • CK-5674_Zaal
  • CK-5685_Syb_van_Breda
  • CK-5692_Peter_Vijn
  • CK-5696_Rinze_Herrema
  • CK-5702_Rinze_en_Joris
  • CK-5709_Edwin_en_Joris
  • CK-5712_Bart_Jan_van_der_Gaag
  • CK-5721
  • CK-5723_Geert_Siereveld
  • CK-5728_John_Kerkhoff
  • CK-5734_Britte_van_Kortenhof
  • GJL4558_Edwin_Megens_Large
  • GJL4564_Joris_Smits_Large
  • GJL4570_Marion_Kresken_Large
  • GJL4581_Syb_van_Breda_Large
  • GJL4591_deelnemers_Large
  • GJL4593_Peter_Vijn_Large
  • GJL4604_Rinze_Herrema_Large
  • GJL4612_Edwin_Thie_Large
  • GJL4619_Bart-Jan_van_de_Gaag_Large
  • GJL4624_Tina_Caers_Large
  • GJL4634_Geert_Siereveld_Large
  • GJL4636_John_Kerkhoff_Large
  • GJL4655_Britte_van_Kortenhof_Large